Tabung Luahan Isi Hati

Wednesday, June 20, 2012

Cerpen : Isteriku Raina Elisya






     
        “Pengantin lelaki lari!” Tadi dia yang menangis sampai bahunya terhinjut – hinjut mula meraung. Berita yang baru disampaikan oleh abangnya itu memang membuat dia mahu bunuh diri. Dah lah dia tertangkap ketika ‘bermesra’ dengan kekasihnya dan sekarang saat mereka akan dinikahkan kekasihnya melarikan diri!

        “Aku tak kira! Aku nak kau heret kekasih kau datang jumpa Tok Kadi sekarang jugak ! Adik tak guna! Tak habis – habis nak memalukan keluarga kita.” amuk abang.

        “Adik tak sayang emak dengan abang ke? Sanggup Adik lakukan perkara terkutuk tu! Emak nak kamu pujuk kekasih kamu tu, minta dia bertanggungjawab.” rintih emak.

…………………………………………………………………

      Ashraff melihat isterinya yang baru dinikahi 3 jam yang lalu sedang termenung di hujung katil. Dia mengeluh. Raina Elisya Bt. Rahman. Walaupun sudah 10 tahun tidak bersua muka namun dia masih dapat mengecam Raina.

Mana mungkin dia lupa, Raina cinta pertamannya. Satu – satunya perempuan yang dia cintai dan sampai sekarang cintanya tidak beralih. Ashraff mendekati isterinya. Satu keluhan dilepaskan. Kecewa dengan Raina.

“Raina.” Raina memandang Ashraff dengan pandangan kosong. Ashraff kelu . Sudah 10 tahun tidak berjumpa dan sekarang……Raina berada dalam bilik bersamanya dalam keadaan berstatus suami isteri .

“ Raina. Lamakan kita tak berjumpa?” Ashraff mengetuk kepalanya sendiri. Dia tidak tahu macam mana nak mulakan bicara.

“Kenapa awak kahwin dengan saya jugak? ” pertanyaan Ashraff diabaikan . Ashraff tersentak .

“ Kenapa awak sanggup kahwin dengan saya ? Awakkan dah tahu hal sebenar . Kenapa awak masih nak teruskan ? Kenapa ? ” suara Raina mula meninggi sambil disusuli air mata yang laju membasahi pipinya .

“ Syyyh . . . . . ” Ashraff  memeluk Raina . Cuba meredakan tangisan sang isteri dengan mengusap rambut Raina yang panjang separas dada dan berikal .

 Haruman rambut Raina menyebabkan dadanya berkocak . Ashraff cuba mengawal diri . Dalam keadaan yang belum stabil sekarang , dia belum bisah menyentuh Raina walaupun mereka dah sah menjadi suami isteri .

“ Dah lewat ni, awak tidur dulu ya? ” ujar Ashraff sambil bangun dari katil. Raina menunduk sambil mengesat sisa – sisa air mata.

“Jangan risau, saya takkan sentuh awak.” Ashraff tersenyum manis ke arah Raina sebelum berlalu ke bilik mandi. Spontan tangan Raina naik ke dada kirinya.

‘ Kenapa dengan aku ni ? ’


      Raina mengeliat. Perlahan – lahan dia mengosok kelopak matanya yang terasa berat .Raina memandang Ashraff yang masih dibuai mimpi. Lebih tepat lagi , dia merenung wajah suaminya .

‘Kacak jugak Si Ashraff ni ya...Tapi kenapa Ashraff sanggup menggantikan tempat Farhan? Farhan. Argh! Jantan tu memang tak guna! Sebab dia lah keluarga aku dapat malu besar !’ akibat geram, Raina secara tak sengaja tertumbuk perut Ashraff.

“Allah!” Ashraff terbangun. Terasa perutnya senak. Raina pula sudah menggelabah.

“Err... Sorry. Sorry awak, saya tak sengaja.” Ashraff memandang Raina. Kening belah kirinya terangkat. Raina pula menggigit hujung bibirnya , muka dah merah .

“Saa..Saya.... Saya yang salah. Saya minta maaf. Saya tak sengaja pukul awak.” tergagap Raina dibuatnya.

“Awak geram tengok saya ya? Sebab saya kacak sangat tapi tak boleh nak peluk. Tu yang awak tumbuk perut saya ya? ” usik Ashraff. Matanya melirik ke arah Raina sambil tersenyum nakal. Muka Raina bertambah merah, sebiji macam tomato!

‘Ya Allah! Seksinya suara mamat ni pagi–pagi macam ni. Jantung aku ni pun mula lah buat hal.’

“Kenapa jeling – jeling kat saya ni? Hmm? Ke....  Awak dah jatuh cinta kat saya?”

“Eh! Mana ada!” Cepat – cepat Raina bangun dari katil.

Belum sempat Raina melangkah ke bilik mandi, Ashraff  terlebih dahulu menarik tangan Raina membuatkan Raina jatuh atas riba Ashraff. Mata mereka saling bertentangan. Jantung Raina dah macam baru lepas berlari 300 m . Nafas Ashraff sudah tersekat – sekat. Ashraff mendekatkan mukanya dengan muka Raina, ingin menyentuh bibir isterinya. Raina kaku.

Tok tok tok

Raina menolak tubuh Ashraff apabila terdengar ketukan pintu. Ashraff pula dah jatuh tergolek di tepi katil .

“Ashraff, Raina. Dah bangun ke belum? Subuh dah nak habis ni.” suara mamanya Ashraff, Puan Khatijah kedengaran disebalik pintu .

“Aaa...Dah. Dah bangun ma.” laung Ashraff. Raina mendekati Ashraff dan menolong Ashraff bangun. Mereka hanya membisu sehingga Ashraff bersuara.

“Saya nak solat ni...Awak... Err. Boleh solat tak?” tanya Ashraff teragak – agak. Raina hanya mengganguk.

“Kalau macam tu, kita solat berjemaah?” Raina memandang Ashraff sebelum mengangguk.

“ Okey .”

………………………………………

“ Han nak bawak Ina ke mana ni?” tanya Raina sambil matanya tak lepas memandang sekeliling. Farhan hanya senyum. Kereta Satria Neo milik Farhan mula menyusuli masuk ke pekarangan kawasan rumah elit .

“Han! Kenapa Han diam je? Han nak bawak Ina pergi mana ni? Ina nak balik lah!” tanya Raina sekali lagi. Kali ini ‘volumenya lebih tinggi.

“Sayang, jangan takut. Han bukan nak bawak lari Sayang ke Siam pun. Relax , okey?”
Farhan memegang tangan Raina lalu dkucup tangan yang lembut itu . Perlahan – lahan Raina menarik tangannya. Inilah yang dia tak suka dengan sikap kekasihnya. Suka pegang – pegang .

“ Ina nak balik lah Han . Dah petang ni, nanti emak dengan abang Ina marah.”

“Ala... Okey, Han janji. Kita pergi sekejap je. Lepas kita bosan, kita balik lah .” Farhan cuba memujuk Raina. Tanpa Raina sedari, ada makna disebalik kata – kata Farhan. Kereta diberhentikan di bawah garaj rumah banglo dua tingkat. Rania turut turun dari kereta.

“Welcome, Sayang.”

“Rumah siapa ni?”

“Rumah Han.” Raina memandang Farhan. Dahi dah berkerut – kerut.

“Buat apa kat rumah Han ni? Bukan kea Han cakap family Han tak ada? Pergi oversea.”

 “Yealah. Memang diorang pergi oversea. Tak salah kan Han bawa Ina datang ke rumah Han? Lagi pun, Ina kan belum pernah lagi datang ke rumah Han. Jom lah masuk.” Raina mengikut Farhan dari belakang. Seketika kemudian dia terpegun.

“Oh My! Cantiknya rumah Han!” Raina terjerit kecil. Farhan hanya senyum. Membiarkan Raina yang ralit memerhati ruang tamu rumahnya.

“Ina tengok – tengoklah dulu ya. Han nak pergi tukar baju kejap.” Raina menjeling sekilah ke arah Farhan yang sudah mendaiki tangga.

“Besarnya rumah Farhan. Perabot pun nampak macam mahal – mahal belaka. Aku tak sangka pulak yang aku sedang bercinta dengan orang berada. Baik pulak tu !” gumam Raina .

 Raina tersenyum sambil memandang gambar seluruh ahli keluarga Farhan yang tergantung di dinding berdekatan akuarium. Namun seketika senyuman Raina mati apabila ada seseorang yang memeluk dia dari belakang.

“ Eh! Apa ni?”

“Raina,sayang…” berderu darah Raina apabila mendengar suara Farhan di cuping telinganya. Raina cuba melepaskan pelukan Farhan namun tidak berjaya. Malah pelukan semakin dikemaskan.

“Farhan! Apa Farhan buat ni?” Raina meronta – ronta.

“Lepas lah Han!” Farhan akhirnya melepaskan Raina. Cepat – cepat Raina menjauh.

“Han dah gila ke apa? Mana boleh Han peluk Ina. Kita bukan muhrim!” tegas Raina. Farhan senyum menggoda. Tahu sangat dengan Raina yang bersikap  ‘alim – alim kucing’.

‘Alah! Perempuan macam Raina ni, belai sikit dah jatuh tersungkur punya.’ desis hati Farhan.

“Kenapa takut sangat ni sayang? Han peluk jelah. Bukan buat apa – apa pun. Tak kan Raina tak sudi dipeluk Han?’

“ Bukan muhrim! Berdosa!” tegas Raina. Tapi Raina akui, kadang – kala dia terbuai dengan sikap Farhan. Sikap Farhan yang selalu mengambil berat dan selalu melontarkan kata – kata manis membuatkan dia selesa. Membuatkan dia terasa disayangi.

“Sorry,sayang... Han janji, Han tak akan sentuh Raina lagi. Janji.”

“ Janji?”

“ Janji!” Farhan mengangkat tangannya tanda berjanji. Raina tersenyum.

Sudahnya mereka hanya berbual – bual. Disebabkan Raina terlalu asyik berbual dengan Farhan, dia alpha akan dirinya yang berdua – duaan dengan kekasihnya. Perbualan mereka terhenti apabila loceng rumah Farhan berbunyi serta ketukan di pintu utama.

Raina mengangkat kening tanda bertanya. Farhan pula menjongket bahu. Farhan bangun menuju ke pintu utama dan alangkah terkejutnya dia apabila melihat gerangan yang datang ke rumahnya. Seorang anggota polis bersama tiga orang berkopiah. Raina berjalan ke arah Farhan yang kelihatan kaku di hadapan pintu. Saat mata Raina terpandang ‘tetamu’ Farhan, terus dia rebah jatuh ke bumi.

………………………………


“Raina...” Raina tersentak apabila ada tangan yang menyentuh lembut bahunya. Habis melayang lamunannya tadi. Raina tersenyum ke arah ibu mertuanya. Puan Khatijah membalas senyuman isteri anak sulungnya.

“Raina...Emak dengan abang Raina dah tahu perkara sebenar?” tanya Puan Khatijah.

“Belum, ma..”

“Ashraff?” lambat – lambat Raina menggelang.

 Puan Khatijah merenung Raina yang sedang menunduk. Dia tahu perkara sebenar yang berlaku. Dia tahu kes tangkap khalwat antara Raina dengan kekasihnya. Dan dia juga tahu yang Raina masih ‘dara’ sebelum berkahwin dengan anaknya.

 Raina terperangkap dengan rancangan bekas kekasih Farhan. Segalanya telah dimaklum oleh penyiasat upahannya untuk menyelidik kes tangkap khalwat Raina.

Memang dia terkejut akan Ashraff yang menawar diri untuk mengantikan tempat Farhan. Sebab itu dia pengupah penyiasat sebelum bersetuju.Emak Raina, Puan Faridah merupakan kawan baiknya sejak dulu lagi. Tapi tentang hal anaknya yang tiba – tiba hendak mengantikan Farhan, dia tidak tahu sebabnya. Biarlah…Mungkin anaknya ada sebab tertentu.

Ashraff berjalan perlahan – lahan menuju ke arah Raina dan Mamanya. Dia meletakkan jari telunjuknya ke bibir saat Raina ingin menyatakan sesuatu.

“Mama!” sergah Ashraff.  Saja dia nak mengenakan mamanya.

“Oh mama kau, mama aku..” latah Puan Khatijah. Ashraff tergelak besar manakala Raina pula menutup mulut, menahan ketawa.

“Bertuah punya anak! Kamu nak mama mati cepat ke?” Puan Khatijah pura – pura marah anaknya. Lengan Ashraff dipukul.

“Tulah mama..Melamun je. Mama rindu kat papa ya? Alah mama ni, Ashraff baru ‘culik’ papa sekejap mama dah rindu segala.” sakat Ashraff.

 Raina pula tergelak kecil. Baru dia tahu yang Ashraff ni sikapnya suka menyakat orang. Patutlah kemain je Ashraff menyakat dia subuh tadi.

“Kamu ni kan...” Ashraff terjerit apabila tangan mamanya dah mencubit pinggangnya

“Aduih ma...Berbisa betul cubitan mama ni ya.” ujar Ashraff sambil mengosok pinggangnya yang terasa pedih.

“Amboi! Berborak tak ajak papa.” Encik Malek yang turun dari tangga bersuara. Dia mengambil tempat di sebelah Puan Khatijah dan diletak pula tangannya di atas bahu isteri tercinta. Ashraff dan Raina tersenyum melihat Encik Malek ‘beromantik’ dengan Puan Khatijah.

“Mama ni hah...Rindu kat papa…”sakat Ashraff lagi. Dia yang sedari berdiri tadi sudah duduk di sebelah Raina. Raina disebelah dijeling sekilas. Jelas kelihatan Raina tidak senang duduk.

“Mama rindu kat papa? Papa pun rindu kat mama!” ujar Encik Malek sambil merenung Puan Khatijah. Puan Khatijah mencubit lengan suaminya. Anak dengan Ayah sama saja!

“Ha! Kamu berdua pulak bila nak pergi honeymoon?” Encik Malek beralih ke arah anaknya dan menantunya pula.

“Insya-Allah lusa pa..Ash dah tempat tiket ke France. Bilik pun dah ditempah.” beritahu Ashraff. Raina memandang Ashraff. Tak percaya dengan apa yang keluar dari mulut suaminya.

“Hmm...Baguslah.” Kepala Encik Malek Terangguk – angguk.

“Berapa lama kamu kat sana?” tanya Puan Khatijah pula.

“ Seminggu Ma. Tapi Ashraff ambil cuti dua minggu. Kiranya, seminggu lagi untuk uruskan rumah yang Ashraff beli tu.” mata Raina terbeliak. Cuti dua minggu?? Dia hanya mengambil cuti selama tiga hari saja..Dan rumah ?


       Awak tak beritahu saya pun yang kita akan pergi holiday?” tanya Raina setelah dia menarik Ashraff supaya masuk ke dalam bilik.

“Bukan holiday lah sayang..Tapi honeymoon.” balas Ashraff sambil tersengih. Suka dia apabila melihat muka Raina yang merah macam tomato. Comel!

“Saja nak surprise kat awak. Awak suka tak tempat yang saya pilih tu? Takut jugak saya kut – kut awak tak suka honeymoon kat France.” Raina mendiamkan diri . Sebenarnya dia bukan tak suka cuma ….

“ Awak tak perlu lah buat semua tu. Tak perlu habiskan duit awak untuk saya. Lagipun, awak dah selamatkan maruah keluarga saya. Saya...” bicara Raina terhenti apabila Ashraff bertindak mengucup lembut bibir Raina. Raina tergamam.

 Jangan cakap macam tu lagi. Saya ikhlas kahwin dengan awak.” ujar Ashraff sebelum keluar dari bilik. Perlahan – lahan Raina menyentuh bibirnya. Walaupun hanya beberapa saat namun kucupan Ashraff masih terasa hangat.

“Aduih! Jangan macam – macam Raina !! Sedar sikit diri kau tu!” ujar Raina perlahan.

“ Apa yang dibebelkan tu?” celah satu suara. Hampir – hampir Raina melatah.

“Ish! Awak ni ...Terkejut saya tahu tak!” Raina mengurut dadanya.

‘Aku ingat mamat ni keluar dah. Rupa-rupanya ada lagi dalam bilik ni. Harap – harap dia tak tengok riaksi aku dan tak dengar apa yang aku cakap tadi.’desis hati Raina .

“Maaflah buat awak terkejut. Cuma tadi baru saya teringat . Lusa kan kita dah nak pergi France, jadi saya nak bawak awak pergi rumah emak. Petang ni kita bertolak.”

“Rumah mak?” Ashraff menganguk.

“Err….Ash.Saya rasa….Saya tak boleh ikut awak pergi France kut.” lambat – lambat Raina beritahu Ashraff. Ashraff menjongket kening.

“Saya ambil cuti tiga hari je wak…”sambung Raina.Ashraff membulatkan matanya . Terkejut dengan apa yang baru didengarinya.

“Apa awak cakap? Tiga Hari ?? Awak ambil cuti kahwin hanya tiga hari?!” secara tak sengaja suara Ashraff menjadi kuat, Raina menunduk. Ashraff meraup mukanya.

‘Bini aku ambil cuti kahwin hanya tiga hari? Mana ada orang pergi honeymoon sorang – sorang! Aku punyalah semangat ambil cuti dua minggu. Tapi Raina …. Haih! Tak boleh jadi ni! Aku tak kira! Aku nak Raina pergi honeymoon dengan aku jugak.’ nekad hati Ashraff.

“Saya nak awak ikut juga. No excuse!” tegas Ashraff .

“Eh! Habis, klinik saya macam mana?”

“ Suruh je Aina gantikan tempat awak. Tu kan klinik awak dengan dia.”

“Tapi …”

“Kan saya dah cakap! No excuse!” terus Ashraff keluar dari bilik. Raina pula terkebil –kebil di tepi katil.

 Hah! Ada apa datang sini?”sergah abang Raina, Rizal. Raina berdiri di belakang suaminya sambil memegang sedikit baju Ashraff. Kecut perut dia tengok abang dia yang berwajah macam singa jantan tak makan sebulan!

“Apa khabar bang?” Ashraff menghulurkan tangan untuk bersalam dengan Rizal. Rizal menyambut hujung jari.

“Eh! Ashraff, Raina.” Puan Faridah menerpa ke arah anak bongsunya. Sekelip mata Raina berada dalam pelukan Puan Faridah.

“Raina, anak mak.” Puan Faridah mencium pipi dan dahi anaknya. Raina yang berada dalam pelukan Puan Faridah sudah mengalirkan air mata. Ashraff dan Rizal hanya menjadi pemerhati.

“ Dah, dah. Jom masuk Ash, Ina.”ujar Puan Faridah. Puan Faridah dan Raina masuk ke dalam rumah diikuti Ashraff dan Rizal.

“Ada apa kamu berdua datang sini?” belum pun Raina dengan Ashraff duduk di atas sofa, Rizal bertanya dengan muka yang garang.

“Err…Ash dengan Ina datang sini nak bagitahu yang lusa kami dah nak bertolak ke France..”beritahu Ashraff.

“Haih! Orang kahwin ‘express’ pun pergi honeymoon jugak ke?”perli Rizal sambil mata tak lepas memandang tajam ke arah adiknya.

Memang Rizal masih marah lagi dengan Raina . Arang yang Raina conteng ke muka dia dengan emak belum hilang lagi. Dan dia juga tahu yang sepatutnya dia tak marah kat Ashraff. Sebalikya harus berterima kasih sebab Ashraff lah yang menyelamatkan keluarga dia dari dipandang hina oleh penduduk kampung. Cuma….Dia pelik. Kenapa Ashraff sanggup kahwin dengan Raina?

“Rizal…”Puan Farizah menggeleng. Rizal mendengus lalu berlalu ke biliknya. Pintu bilik dihempas kuat.

“Maafkan Rizal ya Ash.”

“Takpe mak. Ash faham.”

“Tadi kamu kata, lusa dah pergi honeymoon kan? Jadi sebelum kamu berdua pergi honeymoon tu tidur kat sini dulu ya?” pinta Puan Farizah.

“Kami memang nak bermalam kat sini pun mak.” Raina yang sedari tadi membisu mula bersuara.

“Haa!Baguslah kalau macam tu.Mama kamu apa khabar Ashraff?Dia…Boleh terima ke?” soal Puan Farizah berhati – hati . Takut Raina terasa hati dengannya .

“Alhamdullillah, Mama sihat.Mama dengan papa pun boleh terima. Oh ya! Mama kirim salam kat mak.”

“Waalaikummussalam…Syukurlah kalau mama dan papa kamu boleh terima. Senang hati mak.” Puan Farizah menarik nafas lega. Takut jugak dia kalau – kalau sahabat baiknya tidak boleh terima keadaan anaknya.

“Kamu berdua berehat lah dulu. Bilik adik tu pun mak kemaskan tiap-tiap hari. Mak nak pergi masak dulu.” Ujar Puan Farizah sambil bangun. Mahu berlalu ke dapur. Ashraff dan Raina turut bangun.

“Biar adik tolong mak . Awak pergilah rehat dulu.”

“Eh! Tak payah. Kamu pergi je berehat dengan suami kamu tu. Biar mak yang masak.” Puan Farizah berlalu ke dapur. Meninggalkan Raina dan Ashraff yang masih berdiri di tengah – tengah ruang tamu rumahnya.

“So?” tanya Ashraff. Raina menjungkit bahu .

“ Jomlah .”Ashraff mengambil beg pakaian yang sederhana besar itu lalu mengikut Raina dari belakang. Beg bagasi yang perlu dibawa ke France ditinggalkan di dalam kereta.

“Masuklah.Bilik saya kecil je kalau nak dibandingkan dengan bilik awak. Katil dalam bilik saya pun katil bersaiz queen je.”Ashraff yang mendangar kata – kata Raina terus menutup pintu bilik. Beg diletakkan di tepi almari pakaian . Raina yang memandang pelik ke arahnya didekati .

‘ Apahal ni ?’ desis Raina. Raina berundur ke belakang apabila Ashraff mendekatinya sehinggalah dia terperangkap. Tak boleh nak lari dah. Ashraff telah mengepung Raina dengan kedua-dua belah tangannya diletakkan di pintu bilik yang tertutup rapat.

“Kenapa dengan awak ni hah? Saya tak suka awak cakap macam tu! Saya suami awak, awak isteri saya. Semua milik saya,milik awak juga! Dan semua milik awak, milik saja jugak. Termasuklah .... Awak . Awak milik Allah s.w.t , milik keluarga awak dan awak milik saya!” tegas Ashraff.

“Tolonglah. Tolong jangan cakap seolah–olah saya ni orang asing, orang yang memandang harta...Tolong jangan cakap macam tu lagi. Kalau saya dengar awak cakap macam tu lagi, saya heret awak naik ke atas katil!” ugut nakal Ashraff. Dia senyum sembunyi. Dia saja je nak gertak Raina. Tapi kalau Raina sudi apa salahnya. Hehe

“Erk!” Raina terkedu dengan ugutan Ashraff. Berdiri bulu roma dia.

‘Hish! Seram!’ desis hati Raina sambil menggeleng kepala beberapa kali. Terus terlepas ketawa yang ditahan Ashraff, lucu apabila melihat Raina kalut macam tu.

“Haha…Saya gurau je ...Luculah awak ni.” ujar Ashraff sebelum merebahkan badan di atas katil. Raina mengetap bibir.

‘Apa yang lucunya cik abang oooi!!’

“ Benci lah awak ni!”

“Sayang awak.” balas Ashraff . Mata masih terpejam tapi bibir tersenyum lebar. Tak kisah lah kalau Raina anggap dia bergurau pun. Belum tiba masanya lagi untuk dia berterus terang. Kaki Raina mendekati Ashraff yang masih berbaring. Bantal yang elok tersusun di kepala katil dicapai.

“Benci! Benci! Benci!!!” Raina memukul badan Ashraff dengan bantal tadi. Geram betul dia dengan Ashraff ni. Ashraff bangkit tetapi tidak pula dia menahan Raina dari terus memukul badannya dengan bantal yang empuk itu. Malah, ketawa kecil yang keluar dari mulut lelaki kacak itu. Raina berhenti memukul Ashraff.

‘Kenapa dengan mamat ni? Bukan nak marah atau mengelak. Tapi boleh pulak dia ketawa! Ish!’

Raina memandang Ashraff. Ashraff membalas renungan isterinya sambil senyum menggoda.

“Apa senyum– enyum?” Sekali lagi Ashraff tertawa.

‘Mak aihh! Garangnya bini aku ni. Senyum pun tak boleh. ‘ desis Ashraff.

“Kenapa? Tergoda ke?” Ashraff mencuit hidung isterinya. Cepat – cepat Raina menepis.

‘Eeee…Nak je aku smack down dia ni! Tapi tak boleh buat ! Nanti tulang aku pulak yang patah! Tengok body suami aku ni pun tahu . Body tough gitu!’ Raina menjeling tajam ke arah Ashraff yang sedang tersengih . Dia bangun dari terus duduk di birai katil dan berlalu ke bilik mandi .


Wah! Cantiknya!” pegun Raina. Dia merebahkan badannya di atas katil. Kini, mereka berada di Hotel Concorde La Fayette. Paris,France. Ashraff merebahkan badannya disisi isterinya .

“ Suka?”

“ Suka sangat! Ni lah pertama kali saya jejak ke Kota Cinta ni tau! Patutlah dulu Aina happy gila masa suami dia nak bawak Aina honeymoon kat sini.” Raina bangun menuju ke balkoni.

“Wah! Awak, awak! Marilah sini. Marilah.” Raina menarik Ashraff ke arah balkoni. Ashraff hanya menurut. Kini, jelas kelihatan menara Eiffel yang megah berdiri. Pemandangan menara Eiffel memang sungguh menarik pada waktu malam. Diterangi cahaya yang bewarna keemasan. Raina tersenyum.

“Cantik kan?” Ashraff memandang Raina yang masih ralit menikmati pemandangan menara Eiffel. Kemudian matanya jatuh ke tangannya yang masih dipegang oleh Raina.

“Cantik.” balas Ashraff sambil mengemaskan pegangan tangan Raina. Raina tidak menolak. Mereka sama – sama menikmati suasana yang romantik itu.

          
Cepatlah!” gesa Ashraff.

“Tak nak!”

“Alah! Kali ni je.Please……” Ashraff meleretkan perkataan ‘please’. Cuba untuk memujuk Raina. Raina mencuka. Geram dengan Ashraff yang nak dia dan Ashraff bergambar bersama. Dia tak suka bergambar!

“Saya tak minatlah nak bergambar – gambar ni . Rimas!” bantah Raina. Ashraff tidak peduli. Dia meminta tolong kepada mat salleh yang sedang mendongok memandang menara Eiffel supaya mengambil gambar dia dan Raina. Ashraff menarik Raina berdiri disampingnya, pinggang Raina dipeluk. Klik!

“One more, please ” pinta Ashraff. Mat salleh tadi mengganguk dan tersenyum.

“Okey. Say cheese…” Klik! Raina tergamam. Ashraff mencium pipinya! Dia memandang Ashraff yang mengucapkan terima kasih kepada mat salleh tadi .

Ashraff melihat gambar yang baru ditangkap tadi. Ashraff tersenyum tatkala gambar dia sedang memeluk pinggang Raina sambil mencium pipi gebu itu. Tambah pula latar belakang menara Eiffel. Memang cantik.

“Awak saja je ya?”

“ Apa?”

“Tadi…Yang awak cium pipi saya tadi kenapa?”

“Tak boleh ek?” Raina mengetap bibir. Geram dengan Ashraff yang saja buat blur.

“ Tak boleh!” Ashraff hanya senyum.

“Eh! Ada jual aiskrim lah. Awak nak tak?” tanya Ashraff tatkala terpandang penjual aiskrim dengan ven.

“Perisa vanilla tau!” pesan Raina. Sememangnya dia suka aiskrim yang berperisa vanilla. Ashraff meninggalkan kamera DSLR berjenama Canon itu kepada Raina sebelum membeli aiskrim. Raina memerhati langkah Ashraff.

“Raina....” Raina kaku. Dia kenal suara itu! Perlahan – lahan dia berpaling. Dan betul lah sangkaan nya. Ya, memang suara itu milik lelaki yang bernama Farhan!

“Far.....Farhan .” Raina masih kaku memandang Farhan.

“Ina .... Sayang. Maafkan Han...” terdengar panggilan keramat itu terus dia teringatkan si suami. Raina menoleh ke arah Ashraff. Nampaknya Ashraff masih beratur untuk membeli aiskrim.

Patutkah dia meninggalkan Farhan dan menapak ke arah Ashraff? Ataupun terus berhadapan dengan Farhan. Lelaki yang pernah dicintainya. Lelaki yang hampir – hampir menjadi miliknya tetapi melarikan diri di hari pernikahan!

“Pergi!” Raina merenung tajam ke arah Farhan. Farhan cuba mencapai tangan Raina tapi Raina menepisnya.

“Ina, Han…”

“Pergi! Aku tak nak tengok muka kau!” halau Raina. Belum sempat Raina meninggalkan Farhan terlebih dahulu menyambar lengan Raina.

“Raina. Maafkan Han. Han tahu, Han salah. Tapi masa tu Han belum sedia lagi dan sekarang Han dah bersedia untuk memikul tanggungjawab sebagai seorang suami. Kita kahwin ya?” rayu Farhan. Raina tercengang . Kahwin…..Dengan Farhan?

“Kau tahu tak selepas kau lari keluarga aku dapat malu besar? Kau tahu tak yang abang aku mula membenci aku, adik kandungnya sendiri. Disebabkab tindakan bodoh kau tu!” Raina menengking Farhan. Biar Farhan tahu betapa sakit hatinya.

 Aku dah kahwin.” sambungnya . Mata Farhan membulat. Kepala digeleng beberapa kali.

“Ina tipu kan? Han tahu, Raina saja bagi alasan macam tu.”

“Aku datang ke Paris ni ….Dengan suami aku. Kami datang honeymoon kat sini.” beritahu Raina.

“Farhan. Percayalah yang aku dah kahwin. Dan tolong ……tolong lepaskan tangan aku dan pergi dari sini.”

“Baiklah. Han pergi dari sini tapi untuk mempercayai Raina dah kahwin memang Han tak percaya. Dan Ina perlu ingat, walaupun Raina dah kahwin ….Han cuba untuk dapatkan Raina kembali ke pangkuan Han.” ujar Farhan lalu meninggalkan Raina. Raina mengeluh. Tak sangka yang dia akan berjumpa dengan Farhan di sini.


Ashraff mengetap bibir dan mengepal tangannya. Terasa hatinya dicucuk – cucuk dengan pisau.

‘Siapa gerangan lelaki itu? Berani dia pegang tangan isteri aku! Siapa dia?’ bertubi – tubi soalan yang berlegar di dalam fikirannya . Ashraff mendekati Raina. Raina tersentak. Ashraff hanya senyum dan membuat selamba. Seolah – olah dia tidak melihat adegan ‘panas’ sebentar tadi. Aiskrim perisa vanilla dihulur .

“ Errr …Terima kasih.” teragak – agak Raina menyambut. Dia tersenyum hambar. Perlukah dia memberitahu Ashraff?

“Sedap kan?” Ashraff merenung Raina. Kalau ikutkan hatinya yang tengah mendidih ini, ingin sahaja dia bertanya akan gerangan lelaki yang memegang tangan Raina. Tapi disabarkan hati juga.

“Ahh? Owh, erm……Sedap!” kemudian mereka tidak bersuara lagi. Setelah habis makan aiskrim, Ashraff bangun melangkah ke hotel. Raina mengikut dari belakang.

Bukk !

Mujur sahaja Raina sempat menstabilkan badannya. Kalau tidak tentu sahaja dia jatuh terlentang kebelakang.

‘Haish! Laki aku ni...Kalau nak berhenti tu pun bagi lah signal dulu! Nasib baik aku tak jatuh.’ Raina menjeling suaminya. Ashraff mencapai tangan Raina sebelum meneruskan langkahnya.

Terkial – kial Raina mengikut langkah Ashraff. Dia memandang tangannya yang berada dalam genggaman Ashraff kemudian di alih pula pandangan ke belakang badan suaminya. Dan spontan bibir Raina mengukir senyuman.


Ashraff mengalih kedudukannya. Sekejap ke kiri, sekejap ke kanan. Lepas tu menelentang. Malam itu dia tidak dapat melelapkan mata. Dia resah. Ashraff memandang Raina di sebelahnya.

‘Siapa lelaki tu, Raina? Adakah dia bekas kekasih awak?’ Ashraff bangun dan menuju ke dalam bilik mandi. Paip air dibuka dan dia membasuh mukanya dengan kasar. Cermin dihadapannya dipandang. Taatkala itu dia terbayang lelaki petang tadi memegang tangan isterinya.

“Aaaargh !” Raina terbangun dari tidurnya. Terkejut dia dengan jeritan dari bilik mandi itu. Cepat – cepat Raina melangkah ke bilik mandi apabila Ashraff tiada disebelahnya.

“Ash! Awak ke kat dalam? Awak kenapa?” takut – takut Raina bertanya sambil mengetuk pintu bilik mandi. Senyap. Sekali lagi Raina memanggil dan Ashraff membuka pintu. Berdiri tegak di hadapan Raina dengan muka tegang.

“Ash…… Awak okey?” takut dibuatnya Raina. Raina menundukkan kepala, takut dengan muka tegang Ashraff. Seketika kemudian Raina menekup mulut.

“Ash! Tangan awak berdarah lah!” Raina terjerit kecil. Tangan Ashraff dicapai.

“Macam mana boleh jadi macam ni Ash?” Ashraff menarik tangannya perlahan dan masuk ke dalam bilik mandi, pintu dibiarkan terbuka.

 Raina ternganga apabila ternampak cermin bilik mandi sudah retak dan sedikit pecah. Dia meluru ke Ashraff yang sedang membasuh luka ditangan. Lengan Ashraff ditarik keluar dan menyuruh Ashraff duduk di atas sofa . Ashraff hanya menurut cuma muka masih tegang.

Raina berlalu ke bilik mandi dan kembali semula dengan bekas air, kain dan kotak first aid kit. Dia duduk bersila di hadapan Ashraff dan tangan suaminya yang cedera itu dibersihkan terdahulu sebelum membalut dengan pembalut luka.

“ Kenapa awak pergi tumbuk cermin dalam bilik mandi tu ?” Raina menggangkat muka apabila tiada sebarang jawapan. Mereka bertatapan seketika sebelum Raina menunduk semula.

“Raina Elisya.” Raina tersentak. Dia memandang pelik ke arah Ashraff. Ashraff mengambil bekas air,kain dan kotak first aid kit dan diletakkan di atas meja. Tangan Raina ditarik supaya duduk di sebelahnya.

“ Duduk sini.” setelah Raina duduk…Ashraff memegang bahu Raina.

“Saya nak tanya awak dan tolong jujur dengan saya.”

“Siapa lelaki yang pegang tangan awak petang tadi ?”Raina terkejut dengan soalan Ashraff. Tidak menyangka yang Ashraff nampak Farhan memegang tangannya.

“Jawap Raina Elisya!”

“ Errr…Dia, dia Farhan..”

“Bekas kekasih?” Raina hanya diam. Angguk pun tidak, geleng pun tidak.

“Macam mana dia boleh ada kat sini?Kenapa dia pegang tangan awak tadi? Apa yang dia nak?” bertubi-tubi soalan yang keluar dari mulut Ashraff. Dia dah tak boleh tahan, dia kena tanya juga Raina.

“Saya tak tahu.”jawab Raina perlahan. Tak kan dia nak cakap Farhan mahu berkahwin dengannya. Sekarang ni pun muka laki dia tegang semacam…

“Betul?”Ashraff pandang Raina meminta kepastian. Raina mengangguk. Ashraff terdiam seketika.

‘Tak kan Raina tak tahu? Aku nampak Raina berbual-bual dengan mamat tu. Pasti Raina tahu apa yang bekas kekasih dia nak. Tapi… Apa ?’fikir Ashraff. Bahu Raina dilepaskan dan dia mula merebahkan badannya di atas katil yang empuk itu.

“Saya penat. Nak tidur. Awak pun tidur lah…Dah tengah malam ni.” Raina memandang belakang Ashraff yang sudah berbaring membelakanginya. Perlahan – lahan dia memanjat katil dan baring mengadap belakang Ashraff.

“Terima kasih..”ucap Ashraff. Raina memeluk Ashraff dari arah belakang. Tidak tahu kenapa, dia terasa nak sejuk kan hati suaminya dengan memeluk badan Ashraff.

“Maaf sebab buat awak marah….”


Kini, sudah 3 hari berlalu selepas kejadian itu. Hubungan Raina dan Ashraff pula semakin renggang. Seorang ke utara dan seorang ke selatan. Ashraff dengan rajuknya, Raina dengan rasa bersalahnya.

Ada 2 hari lagi untuk mereka menghabiskan masa di Paris. Raina merancang untuk kembalikan sikap romantis suaminya sebelum pulang ke Malaysia. Dia tidak betah dengan Ashraff yang sekarang. Dia mahu suaminya yang dulu…

“ A….abang.”panggil Raina. Ashraff berpaling, jelas kelihatan Ashraff terkejut dengan panggilan yang baru keluar dari mulut Raina.

“Err…Abang, nak tak kita keluar pergi jalan-jalan. Ina bosan lah..Asyik terperat dalam bilik je.” Raina berpaling ke arah lain. Mukanya terasa panas.

Ashraff ternganga seketika sebelum bibirnya mengukir senyuman lebar. Terasa hatinya berbunga-bunga mendengar Raina memanggilnya ‘abang’. Terus terbang rajuknya. Bayang-bayang Farhan yang memegang tangan Raina sudah melayang jauh.

‘Dia panggil aku abang tadi kan? Ke aku silap dengar? Raina panggil aku abang!’

Sebenarnya, dari malam di mana Raina bertindak memeluknya lagi hatinya telah sejuk kembali. Cuma dia saja nak bermanja, nak Raina pujuk dia.

“Jom!”ucap Ashraff dengan ceria. Raina melopong, tak sangka hanya dengan memanggil Ashraff, abang…rajuk lelaki itu terus hilang.

“Apa yang Ina menungkan tu?”Raina memandang Ashraff yang sudah siap memakai baju T-shirt berkolar dan berjalur hitam putih. Seluar jean yang dipakai juga bewarna hitam.

“Raina pakai baju ni ya?”Raina menyambut huluran Ashraff sebelum masuk ke dalam bilik mandi. Baju blaus berjalur hitam putih dan skirt labuh bewarna hitam itu dipandang.

‘ Saja je suruh aku pakai baju ni…Konon-konon nak nampak seperti ‘lovely married’ lah tu…’

Raina memandang Ashraff yang ralit mengambil gambar Louvre Pyramid. Sekarang, mereka berada di Louvre Museum setelah penat berjalan di Notre Dame. Dari tadi Ashraff asyik ambil gambar je, Raina pula ditinggalkan terkebil-kebil dibelakangnya. Raina mendengus sambil memaling muka ke arah lain.


“Dari tadi tangkap gambar piramid je, bini kau yang tercegak kat tepi ni tak nak pulak kau ambil.Huh! Lebih baik ambil gambar aku daripada tangkap gambar benda tu.”bebel Raina seorang diri.

“Ina jugak yang tak sudi bergambar dengan abang. So abang ‘bergambar’ jelah dengan piramid ni. Haih! Orang lain ambil gambar dengan bini, kita jugak lah yang ambil dengan objek tak bergerak tu. Nasib, nasib.” gurau Ashraff. Terkejut Raina dibuatnya. Entah bila lah suaminya menapak ke arahnya… Raina diam, malu dengan Ashraff.

Klik!

“ Eee! Apa abang ni…”

“ Apa? Abang tangkap gambar isteri abang lah ni. Ya lah, tadi dia jugak cemburu sebab abang tak snap gambar dia..” Ashraff tersengih melihat Raina menjeling.

Bahu Raina dipeluk dan dia menangkap gambar mereka berdua. Raina terkedu. Pipinya dengan pipi Ashraff berlaga, kalau dia berpaling ni…hish!

“Raina…” Ashraff dengan Raina serentak berpaling ke hadapan. Berderu darah Ashraff apabila melihat lelaki tempoh hari berada betul-betul di hadapannya. Raina sudah gelabah.

‘Apahal mamat ni tegur kita orang ni? Aduh! Mampus aku, mesti Ashraff mengamuk.’Raina memandang tajam ke arah Farhan.

 Farhan yang melihat pandangan Raina hanya membuat tidak nampak. Dia menghulur tangan sambil tersenyum untuk bersalam dengan Ashraff. Ashraff menyambut hambar.

“Farhan.”

“Ashraff” Ashraff menarik tangannya kembali. Kalau ikut kan hatinya, dia mahu lunyaikan si Farhan ni namun disabarkan juga hati. Raina yang melihat ketegangan antara dua lelaki itu terus memaut lengan Ashraff. Empat mata memandang Raina.

“Abang, jom lah balik hotel. Ina penat lah..”bisik Raina tapi tetap didengari Farhan.

“Habis tu,kawan sayang ni?”balas Ashraff. Farhan mengepal tangannya. Rasa sakit telinganya mendengar Raina dan Ashraff berabang dan bersayang.

“Biarlah dia…” Ashraff tersenyum, suka apabila Raina menunjuk sikap negatif terhadap Farhan.

“Ehem…Aku minta diri dulu ya..”

“Dah nak balik?”

“Ya. Lagipun aku dengan isteri aku dah lama kat sini.”perkataan isteri sengaja ditekan, biar Farhan sedar yang Raina hanya milik dia seorang.

“Pergi dulu ya…”Farhan mengangguk sambil matanya tak lepas memandang pasangan suami isteri itu berlalu. Raina pula terkial-kial mengikut langkah suaminya.

‘Ish! Kaki panjang betul lah dia ni. Langkah besar sedepa!’

“Awak, perlahan lah sikit. Penat saya berlari-lari anak tau!” Raina berhenti, begitu juga Ashraff.

“Ops!Sorry…Tak perasan pulak.”Ashraff tersengih. Pinggang Raina dipeluk supaya mereka berjalan beriringan.

“Nak pergi mana ni?”Ashraff berpaling.

“Balik hotel lah. Nak pergi mana lagi?”

“Alah, Ina belum puas lagi lah. Jom lah kita jalan-jalan dulu. Banyak lagi tempat yang
belum kita pergi. Kita pergi Paris River Cruise ya? Lepas tu pergi Ch√Ęteau de Chambord. Emm malam ni pulak kita pergi Montparnasse Tower, boleh tengok bandar-bandar yang ada kat Paris ni. Esok pagi-pagi lagi kita pergi ke Palace of Versailles pulak. Aina cakap kalau nak pergi tengok taman Versailles, lebih baik pergi pagi. Nyaman udara kat sana, pasti cantik kan bunga-bunga yang ada kat taman tu….” Teruja Raina. Ashraff mengeleng kepala mendengar tempat-tempat yang disebut Raina.

‘ Aku pun tak tahu tempat-tempat kat sini. Ni mesti si Aina lah tu yang bagitahu…Haih! Sayang bini punya pasal, aku ikut je lah. Kan tak ikut takut panjang pulak muncung isterinya tu, boleh buat hanger lagi.’

“ Abang ikut je yang…Sayang sebut je mana sayang nak pergi, abang bawa kan. Tapi dengan syarat mesti bertemankan abang.” Hidung Raina dipicit tanpa sempat dia mengelak.

‘Gila romantik cik abang aku ni. Panggil aku ‘sayang-sayang’ lagi. Nak luluh jantung aku dibuatnya. Tangan dia pulak…Hish! Suka sangat cuit hidung aku, tahulah hidung aku mancung.Huh!’ desis Raina.

Pintu dihempas kuat oleh Ashraff. Raina memejam mata seketika dan perlahan-lahan air mata membasahi pipinya. Percutian mereka sepatutnya ada 2 hari lagi tamat begitu sahaja sebaik Ashraff membuat keputusan untuk pulang ke Malaysia.

“ Awak memang ada hati lagi kat jantan tak guna tu kan? Awak jawab Raina Elisya!!” tengking Ashraff. Dadanya berombak menahan amarah yang mula menguasai dirinya. Raina menggeleng disusuli air mata yang tak henti-henti mengalir.

“Sa….saya berani…bersumpah yang Farhan tiada dalam hati saya walaupun sebesar zarah. Saya memang tak ada apa-apa hubungan dengan dia lagi!” tangisan Raina yang semakin kuat itu menyukarkan dia untuk bersuara.

“ Awak jangan bohong saya Raina! Setelah apa yang awak buat ingat saya boleh percaya ke? Awak ingat saya akan berdiam diri setelah melihat isteri saya berpeluk sakan dengan jantan lain hah?! Saya percaya yang mama cakap awak terperangkap dengan Farhan dulu. Tapi sekarang awak nak cakap apa? Awak tak sengaja berpeluk dengan dia? Macam tu?” bahu Raina dipegang kejap. Raina menggeleng.

“Awak silap. Apa yang awak lihat tu salah! Awak salah sangka Ashraff!!”

“Diam!! Saya tak nak dengar apa-apa lagi.”Ashraff menghayun kaki keluar dari bilik mereka. Buat sementara ni dia perlu jauh dengan Raina. Takut dia akan bertindak mengasari isterinya kalau lebih lama dia berada di situ. Mujur sahaja semasa mereka sampai mama dan papanya tiada di rumah. Kalau tidak pasti pertengkaran mereka akan didengari dan tentu sahaja kepulangan mereka pada hari ini menjadi tanda tanya.

………………………………….

Malam itu, Raina menunggu Ashraff di kolam renang untuk makan malam bersama. Katanya sakit perut sebab tu Ashraff menyuruh Raina tunggu di kolam renang. Raina memandang sekeliling sebelum matanya terarah ke susuk tubuh yang amat dia kenal. Farhan.

“Ina apa khabar?” Raina tersenyum kelat. Farhan dah tahu dia sudah bersuami, rasanya tak perlu kut dia nak ‘aku’ ‘kau’ lagi..

“Sihat je. Err…macam mana awak boleh ada kat sini?” Farhan tersenyum.

“ Saya pun menginap kat hotel ni..”

“Hah?”

“Saya cakap….Saya pun menginap kat hotel ni.” Ulang Farhan. Sungguh Raina terkejut.

‘Tak kan hotel ni jugak kut?’

“Ouh…” dia memandang air kolam yang tenang itu. Raina bertambah tidak selesa apabila Farhan berganjak mendekatinya.

“Raina Elisya…Maafkan Han ya atas apa yang berlaku? Han menyesal… Han menyesal sebab tinggalkan Ina tapi masa tu Han belum bersedia menggalas tanggungjawab seorang suami. Sekarang Han dah bersedia, Han nak jadi suami kepada Ina…” Farhan mencapai tangan Raina dan mengengamnya. Raina terkedu.

“Ap…Apa…Apa yang Han cakap ni?”

“ Raina Elisya, sudikah awak kembali kepada saya dan menjadi suri hati saya?” Tangan Raina yang digengam dibawa ke dadanya. Raina cuba menarik namun semakin kemas pula pegangan Farhan.

“Farhan! Awak sedar tak apa yang awak cakap tu? Saya ni isteri orang!” Raina memandang sekeliling, dia takut Ashraff melihat dan salah sangka kepadanya.

“Han sedar! Han sedar Ina… dan Han tahu Ina isteri Ashraff. Jadi….Ina mintak cerai ya? Ina mintak Ashraff ceraikan Ina dan lepas tu kita kahwin. Kita kahwin ya Ina?” rayu Farhan. Raina merentap kasar tangannya.

“ Gila!!” belum sempat Raina meninggalkan Farhan keseorang di situ, Farhan bertindak memeluk Raina dari arah belakang.

“ Raina Elisya.. Farhan betul-betul cintakan Raina dan Farhan yakin yang Raina juga masih cintakan Han. Han tahu Ina tak bahagia kan hidup dengan Ashraff? Kita kahwin ya? Farhan cintakan Raina Elisya…” luah Farhan. Belum sempat Raina melenting, dia terpaku. Dari panahan tajam mata lelaki itu, dia tahu… Lelaki itu amat marah.

“ Raina!!” Ashraff berjalan laju ke arah manusia yang sedang berpeluk-pelukan itu. Dengan kasar dia menarik Raina menjauh dari Farhan sebelum satu tumbukan melayang tepat ke muka Farhan.

“Kurang ajar! Berani kau peluk isteri aku hah!! Jantan tak guna!” sekali lagi dia menumbuk Farhan. Farhan jatuh tersungkur di tepi kolam. Ashraff menarik kolar baju Farhan supaya berdiri.

“Kau dengar sini baik-baik! Jangan kau berani nak sentuh isteri aku walaupun hanya hujung jari. Aku tak benar kan! Kalau kau berani-berani lagi sentuh isteri aku, mampus kau aku kerjakan! Faham!!” sejurus itu Ashraff menumbuk Farhan sehingga menyebabkan Farhan jatuh ke dalam kolam.

Raina yang melihat sudah terduduk. Dia gerun dengan wajah garang Ashraff sekarang dan dia juga risau dengan Farhan. Dah lah tubuh Farhan lemah dek dikerjakan oleh suaminya dan Raina tak yakin yang Farhan masih boleh berenang dengan keadaannya itu. Ashraff menarik tangan Raina namun Raina mengeraskan diri.

“Awak..Farhan, awak. Saya takut dia lemas. Tolong selamatkan dia. Tolong…” marah Ashraff semakin membuak-buak mendengar rayuan isterinya.

“ Lagi bagus kalau dia lemas!” ujar kasar Ashraff. Tubuh Raina dicepung dan bawa jauh dari situ. Tempat dimana iserinya dilamar oleh lelaki lain…

…………………………………………

Raina tersedar dari lamulan panjangnya apabila merasa dirinya bukan lagi keseorang di taman lankskap mama. Puan Khatijah duduk disebelah menantunya sambil tersenyum. Raina hanya membalas dengan senyuman kelat.

“ Ina buat apa duduk kat sini sorang-sorang? Kan dah malam ni.”

“Saja ambik angin ma..” suasana sunyi ketika. Hanya kedengaran cengkering dan disusuli dengan angin sempoi-sempoi yang menampar lembut pipi Raina. Raina memandang dada langit yang gelap tanpa kelipan bintang. Bulan pun tak kelihatan. Mungkin sebentar lagi nak hujan..

“Kenapa boleh jadi sampai macam ni? Mama bukan nak masuk campur hal rumah tangga kamu dan Ash tapi mama risau tengok kamu berdua ni. Dah 3 hari berlalu sejak kamu berdua pulang dari Paris tapi mama tengok hubungan kamu dengan Ash dingin.” Terang Puan Khatijah.

Memang dia tertanya-tanya akan hubungan anak dan menantunya yang dingin sejak pulang dari bulan madu. Puan Khatijah dan Encik Malek terkejut apabila mereka pulang dari Port Dickson mendapati Raina dan Ashraff sudah pulang terdahulu. Sepatutnya keesokannya baru anak dan menantunya bertolak pulang.

Raina melepaskan keluhan berat. Tidak tahu apa yang patut dia jawab. Semuanya salah dia. Kalau dari awal dia dah tinggalkan Farhan tentu semua ni tak kan menjadi. Tentu Ashraff tak kan mengamuk. Ashraff…  sejak kejadian tu, Ashraff tak nak tengok muka dia. Malam-malam pun Ashraff akan tidur di bilik kerja. Nampak je kelibat Raina, Ashraff terus angkat kaki ke bilik kerja.

“ Semua ni salah Ina ma… Sebab Ina, Ash jadi dingin dan cepat marah. Salah Ina ma…”rintih Raina.

“ Cuba kamu cerita kat mama apa yang dah berlaku masa kamu berdua pergi bulan madu tu?” Raina menarik nafas.

 Dia menceritakan kejadian yang berlaku di Paris yang menyebabkan satu-satunya anak teruna Puan Khatijah dan Encik Malek mengaum bagai harimau yang sedang kelaparan. Puan Khatijah mengusap bahu menantunya yang sudah teresak-esak.

“Astagfirullahaladzim…Habis tu kamu tak cakap yang Farhan bertindak peluk kamu?” tanya Puan Khatijah sambil menggeleng kepala.

“ Dah. Dah banyak kali Ina cuba terang kan kat Ash. Tapi Ash tak nak dengar. Belum pun Ina buka mulut Ash dah angkat kaki.”

“ Tak apa lah.. Nanti mama cuba cakap kat Ashraff. Kamu sabar ya?” pujuk Puan Khatijah. Raina mengangkat muka.

“Ma, esok Ina nak jumpa Aina boleh?” Puan Khatijah tersenyum.

“Tanya Ashraff. Dia suami kamu.” Puan Khatijah menepuk bahu Raina beberapa kali sebelum bangun masuk ke dalam rumah.

 Raina terkebil – kebil sendirian sebelum melangkah masuk ke dalam rumah. Baru sahaja kakinya mencecah anak tangga pertama, kedengaran enjen kereta. Jam dinding dipandang.

“Dah pukul sebelah empat puluh malam. Awal pulak dia balik hari ni.” Gumam Raina.

Sejak pulang ke Malaysia, Ashraff akan keluar selepas balik kerja dan akan pulang selepas jam berginjak angka satu. Tanpa menuggu Ashraff, Raina terus mengatur langkah ke bilik mereka. Belum pun Raina menutup pintu, terasa pintu ditahan dari luar. Kelihatan Ashraff berdiri tegak dengan sebelah tangan menahan pintu dari ditutup.

‘ Aik? Cepatnya dia naik? Dia nak tidur dalam bilik ni ke malam ni? ’

Ashraff menutup pintu dan berlalu ke katil. Tanpa menghiraukan si isteri yang tertanya-tanya dekat muka pintu, dia merebahkan badannya di atas katil. Terangkat kening Raina melihat Ashraff sudah berbaring di atas katil. Dengan baju kemeja dan stoking yang belum dibuka lagi.

“Awak… tak nak mandi dulu ke?” sepi.

“Awak, kalau ya pun letih sangat tukar lah baju tu dulu.” Raina menghampiri Ashraff. Dilihat Ashraff sudah memejamkan mata. Raina mendekatkan bibirnya ke telinga Ashraff.

“Abang tidur dah ke?” Ashraff membuka mata apabila suara Raina menyapa lembut dekat dengannya. Wajah Raina yang senyum menggoda itu ditenung.

“Bangun pun.” ujar Raina sambil bergerak menjauh dari Ashraff. Seram pulak pandangan suaminya itu.

“Kenapa?” tangan Raina dipegang.

“ Hah?” Raina terpinga-pinga. Ashraff bangun dari terus berbaring. Raina yang sedang berdiri ditarik rapat dengannya sampai Raina terduduk disisinya.

“Kenapa berhenti?” Raina buat muka. Tak faham apa yang dimaksudkan Ashraff.

“Bukan ke tadi Ina nak goda abang? Kenapa berhenti? Kenapa nak lari? Ina takut abang sentuh Ina? Kan Ina goda abang, jadi tak salah kan kalau abang sentuh sekali pun. Lagipun…We are married couple.” Bisik Ashraff. Raina terlopong.

“Hah? Mana ada! Bila masa pulak saya nak goda awak. Nonsense!” Raina cuba bangun dan terus berlari ke bilik mandi. Pintu bilik ditutup dan dikunci. Dia bersandar di pintu sambil tangan mencengkam dadanya.

‘Kenapa dengan aku ni? Kenapa dengan jantung aku ni?’

Selepas setengah jam berlalu, Raina sudah tidak tahan berada dalam bilik mandi. Air cond dari bilik menubusi celah pintu dan hujan yang sudah yang mula membasahi bumi membuatkan udara dalam bilik mandi menjadi sejuk.

Perlahan-lahan Raina membuka pintu. Kepala dijenguk keluar dan dilihat Ashraff sudah lena di atas katil.

“Alah! Aku nak tidur mana pulak malam ni? Tak kan nak tidur atas sofa kut? Dah lah sejuk ni.” Gumam Raina perlahan.

“Tidur je kat sini.” Raina terlompat apabila disergah begitu.

“Isy, awak ni. Jangan buat saya terkejut macam tu. Kus semangat!”

“Tidurlah.” Sepatah Ashraff menjawab sebelum memejamkan mata semula. Raina ambil tempat disebelah Ashraff dan mengiring ke arah Ashraff.

‘ Mata dia… Hidung dia…Dan, bibir dia…’

“Kacak ke saya ni?”

“Hah?” Raina tersentak.

“Yalah…dah awak asyik tenung saya. Kacak sangat ke saya ni sampai tak berkelip mata awak tu tengok saya.” Ujar Ashraff dengan mata terpejam.

‘Eh? Adui, kantoi! Buat malu je. Dia ni pun, mata terpejam tapi boleh pulak dia nampak aku tenung dia. Ish!’

“Mana ada…” meleret suara Raina sebelum dia mengambil bantal yang berada di bawah kepalanya dan menutup muka dengannya.

Sesaat kemudian dia merasa tangan sasa milik Ashraff melingkar dipinggangnya. Raina mengintai dicelah bantal tapi sekejap sahaja kerana Ashraff sedang merenungnya dengan pandangan yang agak ‘seram’. Lebih tepat lagi pandangan seorang suami.

Lama mereka berkedaan macam tu sebelum Raina membuat keputusan untuk mengalihkan bantal dari terus menutupi mukanya.

‘Fuh! Sikit lagi aku nak lemas kalau terus pekup muka aku dengan bantal ni.’

“Ashraff….”

“Emm…” sahut Ashraff dengan mata masih terpejam.

“Esok saya nak jumpa Aina boleh?”

Senyap.

Raina berpaling dan cuba mengalihkan tangan Ashraff. Tetapi usahanya tidak berjaya. Apalah sangat kudrat dia berbanding Ashraff yang berbadan sasa itu.

“ Don’t you dare go out from my hug.” Ashraff bersuara sedikit tegas.

Mata yang sejak tadi terpejam dicelik. Dia menolak bahu Raina. Dari mengiring, Ashraff sudah menindih tubuh genit Raina. Mata Raina sudah membulat menunjukkan dia terkejut dengan tindakan berani Ashraff.

Berkali-kali dia menolak badan Ashraff supaya menjauh dari badannya. Namun Ashraff tidak mengalihkan badannya langsung. Malah semakin mendekatkan mukanya dengan Raina yang sememangnya hanya tinggal beberapa inci lagi. Raina memejamkan mata.

“Abang cintakan Raina Elisya.” Bisik Ashraff romantis. Raina terkedu. Tangannya yang kuat menolak dada Ashraff tadi juga terhenti.

“Hah?” Raina memandang Ashraff yang sedari tadi merenungnya.

“Sudikah Raina Elisya menjadi isteriku dalam erti kata sebenar?” bibir Raina terketar-ketar untuk bertutur.

“A..Apa Ash cakap ni? Ina tak faham..” tutur Raina perlahan namun masih mampu didengari Ashraff.

“Abang tahu, Raina faham apa yang abang maksudkan.” Balas Ashraff dengan mata semakin layu memandang Ashraff. Dia menarik nafas panjang seketika bagi mengawal nafasnya yang semakin berat.

“Sudi tak sayang jadi suri hati abang untuk seumur hidup? Jodoh itu milik kita, sayang.. Tiada yang bisah memisahkan kita melainkan maut. Sayang…” tutur Ashraff lagi apabila Raina hanya berdiam diri, terkaku pastinya.

Raina melihat ke dalam mata Ashraff yang semakin layu, mencari keikhlasan daripada sinaran matanya. Raina memejamkan mata seketika sebelum merangkul leher Ashraff dan berbisik.

“Hanya abang yang berhak ke atas diri Ina. Dari hujung rambut, hingga ke hujung kaki Ina adalah hak abang. Halal untuk abang.” Bisik Raina lalu mengucup pipi suaminya. Bibir Ashraff mengukir senyuman gembira.

“Izinkan abang memilikimu, sayang.. I want you for the rest of my life, always and forever.” Balas Ashraff dalam nada romantis. Raina mengangguk sebelum Ashraff melabuhkan bibirnya di bibir Raina.

“Abang mencintaimu sayang, isteriku Raina Elisya.”

“Ina cintakan abang, suamiku Ashraff Muslim.”

Malam itu, terlakarlah satu malam bersejarah buat pasangan suami isteri itu. Bersatulah dua jasad dengan disaksikan hujan yang mula membasahi bumi.

Raina terjaga apabila merasa hembusan nafas lembut di telinganya. Semakin lama hembusan itu mula beralih pangkal lehernya.Dengan mata yang masih tertutp, tangan Raina cuba menolah ‘benda’ yang menganggu lenanya.

“Aduh!” Raina membuka mata dan alangkah terkejutnya melihat Ashraff yang berada dekat dengannya.

“Sayang kenapa tampar abang?” rengek Ashraff. Tak sakit pun sebenarnya, saja nak bermanja dengan isteri kesayangannya.

“Eh, awak buat apa kat sini?” soalan dibalas dengan soalan. Ashraff menjegilkan mata.

“Sayang ni..takkan lupa semalam selepas kita melaluinya bersama.” Jawab Ashraff nakal. Raina mengerutkan dari, memproses semula perkara yang berlaku semalam. Seketika kemudian, muka Raina memerah.

‘Alahai, macam mana aku boleh lupa ni?’

Ashraff ketawa melihat muka isterinya yang sudah merah. Raina mencubit perlahan lengan Ashraff apabila menyedari ketawa Ashraff semakin kuat.

“Slow lah sikit.. Nanti dengar dek mama dengan papa.”

“Ala..Apa salah diorang dengar. Kalau diorang dengar tentu diorang turut gembira sebab anak menantu mereka bergelak ketawa subuh-subuh macam ni.” Balas Ashraff sambil tersengih.

“Sayang…Terima kasih pasal semalam.” Raina menutup mukanya dengan comforter. Ashraff ketawa senang.

“Tak payah nak malu-malu lah sayang. Abang dah tengok semuanya.” Ashraff terjerit apabila tangan Raina mencubit kuat pinggangnya. Dia menggosok pinggang yang dicubit tadi, pedih.

“Amboi! Sejak bila sayang pandai main cubit-cubit ni? Abang gigit tangan tu kan..”

“Abang lah, nakal !!”

“Abang nakal dengan sayang je, dengan orang lain abang garang!” balas Ashraff sambil bermain-main dengan rambut isterinya. Raina hanya tersenyum.

“Abang…”

“Ya, sayang…”

“Ina nak jumpa dengan Aina pagi ni boleh?”

“Buat apa?”

“Saja. Lama tak jumpa dengan Aina sejak dah kahwin dengan abang ni.”

“Sayang nak jumpa kat mana?”

“Kat Secret Recipe dekat-dekat ni je.”

“Abang ikut, boleh?” Raina memandang Ashraff.

“Nanti Aina malu lah dengan abang.”

“Ajak lah suami dia sekali.”

“Aqil?”

“Ouh, Aqil eh nama suami dia? Haa, suruh Aina bawak Aqil sekali.”

“Abang yakin ke ni?” Ashraff memandang pelik ke arah Raina.

“Lah, kenapa? Macam tak suka je abang ikut sekali.” Ujar Ashraff dengan nada sedih.

“Yalah… Dulu masa sekolah rendah,Ina pernah tangkap cinta kat dia.” Usik Raina. Ashraff membulatkan matanya lalu pantas menggeleng.

“Oh, no, no and no! Kalau macam tu sayang pergi dengan Aina saja lah. Cakap kat Aina jangan bawak suami dia sekali.” Raina ketawa.

“Abang ni…Ina gurau jelah. Ina tak pernah jatuh cinta kat dia lah. Aina yang suka suami dia sejak sekolah rendah. Alhamdullillah, diorang ada jodoh. Kahwin juga Aina dengan Aqil.” Beritahu Raina. Ashraff mengetap bibir. Geram dipermainkan Raina.

“Oh, tipu abang ya! Nak kena ni.” Ashraff memegang kedua-dua belah pipi Raina dan cuba untuk mengucup bibir isterinya tetapi tersasar ke pipi apabila Raina memalingkan mukanya ke arah lain. Ashraff menggeletek Raina. Bergema ketawa Raina dan Ashraff dalam kamar tidur itu.

Tok! Tok! Tok!

“Pengantin baru ooi! Kut ya pun nak bergurau senda suami isteri pagi-pagi lah sikit. Ni baru pukul 4 pagi. Mama dengan papa pun nak tidur jugak.” Terdengar jeritan Puan Khatijah.

“Haah, betul cakap mama tu. Ash! Jangan ‘buli’ menantu papa sudah. Bagilah isteri kamu tu tidur.” Suara Encik Malek pula kedengaran.

Ashraff dengan Raina berpandangan sebelum menekup mulut menahan ketawa. Kedua-duanya diserbu malu apabila ‘ditangkap basah’ oleh mama dan papanya sendiri.

“Abang lah ni! Kan dah kena tegur. Malu tau tak!” bisik Raina.

“Abang pun malu jugak ni.” Balas Ashraff juga dalam nada berbisik.

“Eh, kejap. Yang kita berbisik-bisik ni kenapa, sayang?”

“Entah lah.” Terus melepas ketawa pasangan suami isteri itu tapi masih mengawal suara supaya tidak didengari oleh Puan Khatijah dan Encik Malek.

“Syyhh.” Raina meletakkan jari telunjuknya di atas bibir.

“Sambung tidur jom, sayang.” Ajak Ashraff sambil tersenyum menggoda. Raina membulatkan matanya sambil mencubit perlahan lengan Ashraff. Tapi dia tidak menolak apabila Ashraff membawa dia ke dalam pelukan, malah membalasnya dengan erat.

Aina, rindunya aku kat kau!!” Raina berpelukan dengan Aina. Ashraff dan Aqil tersenyum melihat lalu bersalaman antara satu sama lain.

“Aku pun rindu kau, Raina!” balas Aina selepas meleraikan pelukan.

“Kau nampak lain lah, Ina. Nampak berseri. Semakin berisi pun ya jugak. Ada apa-apa ke ni?” Raina menjegilkan matanya.

“Eh, apa pulak aku. Aku pengantin baru lagi kut. Kau tu, dah kahwin setahun tak kan belum ada isi lagi kut?” usikan Raina dibalas dengan ketawa Aina dan Aqil. Aina menegakkan tiga jarinya menyebabkan Raina menekup mulut, jelas kelihatan dia terkejut.

“Kau mengandung tiga bulan?!” tanya Raina sedikit menjerit. Aina mengangguk dengan bangga. Aqil merangkul pinggang isterinya sambil tersenyum.

“Maknanya kau mengandung sebelum aku nikah lagi lah?”

“Haah tapi aku tak tahu pun. Selepas kenduri kat rumah kau, Aqil nampak aku semakin tembam dan selera aku pun semakin banyak. Pinggang pun tak seraping dulu. Jadi my hubby ni pun suruh aku buat pregnant test. Dan inilah keputusannya..’ ujar Aina gembira sambil menunjukkan ke arah perutnya yang sudah sedikit memboyot.

“Wah! Tahniah, Aina!” ucap Raina. Mahu saja dia menarik sahabatnya ke dalam pelukan andai Aqil tidak memeluk Aina.

“Tahniah, bro. Aku ingat sempat lagi aku nak rushing lintas korang. Tapi tak sempatlah nampaknya. Korang buat projek awal sangat.” Kata-kata Ashraff menyebabkan dua jejaka itu ketawa kuat sampai pelanggan yang ada kat Secret Recipe itu tertoleh-toleh. Raina dan Aina mencubit pinggang suami masing-masing.

“Macam ni lah orang lelaki. Kalau cakap je pasal benda ni memang bukan main lagi seronoknya.” Raina mengiyakan kata-kata Aina.

“Haah, betul tu. Ketawa sampai tak ingat dunia dibuatnya.” Ashraff dan Aqil hanya tersengih mendengar bebelan Raina dengan Aina.

“Sayang nak makan apa?” tanya Ashraff dan Aqil serentak. Raina berpandangan dengan Aina.

“Cheese cake!!” balas Aina dan Raina juga serentak menyebabkan meletus ketawa dari mulut mereka.


1 tahun kemudian…

“Sayang…Hati-hati tau!” pesan Ashraff sambi membantu Raina keluar dari perut kereta.

“Apalah, abang ni..Ina tak apa-apalah.”

“Sayang tu mengandung. Kena lah berhati-hati.”

“ Lima bulan baru kut.” Ashraff mencekak pinggang.

“Sayang ni, sejak mengandung ni mulut tu suka menjawab ya.” Raina memuncungkan bibirnya apabila ditegur.

“Angkara siapa? Abang jugak kan..” kata-kata Raina membuatkan Ashraff ketawa kuat. Raina mencubit lengan Ashraff.

“Orang tengok lah, bang.”

“Biarlah orang tengok, sayang.. Biar diorang tahu yang abang ada isteri secantik sayang!” ujar Ashraff sambil memeluk Raina, erat sekali.

“Abang ni, puji Ina kenapa? Mesti ada apa-apa ni kan?” tanya Raina sambil mimik mukanya sengaja dimasamkan.

“Sebab sayang abang ni sememangnya makhluk Tuhan yang paling seksi bagi abang.” Bisik Ashraff romantis.

“Dah lah, bang. Nak romantik-romantik pulak dia kat tempat awam macam ni. Ina dah meremang bulu roma dah ni. Tengok!” gurau Raina sambil menunjukkan sedikit lengannya. Ashraff sudah memasamkan mukanya apabila mendengar jawapan isteri kesayangannya.

“Abang romantik dengan sayang je..ke sayang nak suruh abang romantik dengan orang lain?” balas Ashraff menyebabkan satu cubitan singgah di lengannya.

“Abang jangan nak menggatal cari yang lain ya!” Ashraff tersengih dan menghadiahkan kucupan lembut di pipi isterinya.

“Abang gurau je, sayang. Sayang saja yang abang cinta, always and forever. Remember that.” Ujar Ashraff sebelum mencuit hujung hidung Raina.

“I know..” balas Raina manja.

“Assalamualaikum, Ina…Ashraff.” Mereka berdua pantas berpaling apabila ditegur. Mereka terkedu apabila melihat Farhan berada dibelakang mereka.

“Far…Farhan!” suara Raina terketar-ketar menyebut nama itu. Ashraff menarik Raina supaya berdiri dibelakangnya. Wajahnya sudah berubah tegang.

“Kau buat apa kat sini?” tanya Ashraff mendatar. Raina hanya diam tidak berkutik.

“Aku datang sini bukan nak bergaduh, Ashraff.” Jawab Farhan tenang.

“Huh! Aku ingat kau dah mati lemas.”

“Abang…” Raina menarik sedikit baju Ashraff, baginya suaminya tidak patut berkata begitu. Farhan tersenyum kelat.

“Maafkan aku pasal kejadian kat kolam dulu. Aku tak sepatutnya peluk Ina dan aku sedar, aku gila masa tu. Menyuruh Raina bercerai dengan kau semata-mata aku ingin memilikinya, memang satu kerja gila.” Farhan berhenti sejenak.

“Kau perlu tahu ini Ashraff, tiada apa yang berlaku di antara aku dengan Raina semasa kita orang ditangkap basah. Bekas kekasih aku berdendam, dia yang kebetulan nampak aku bawa Raina kerumah aku terus menghubungi pihak JAWI.”

“Aku nak ucapkan terima kasih kepada kau sebab menggantikan aku semasa malam akad nikah tu. Dan terima kasih kerana menjaga Raina.” Farhan menjeling sekilas ke arah Raina dan matanya jatuh ke arah perut Raina yang sudah mula memboyot.

“Aku buat semua tu kerana aku cintakan Raina Elisya.” Balas Ashraff. Farhan tersenyum sambil mengangguk.

“Assalamualaikum…” Raina, Ashraff dan Farhan berpaling ke arah gerangan yang memberi salam. Kelihatan seorang perempuan manis bertudung. Farhan memberi senyuman manis sebelum merangkul pinggang isterinya.

“Ashraff, Raina. Kenalkan Elis, isteri aku.” Raina dengan Ashraff berpandangan.

“Dulu, nyaris aku nak lemas tapi alhamdullilah, aku selamat. Semuanya jasa baik Elis. Elis yang kebetulan untuk mengambil angin di kolam tu terus memanggil pengawal hotel apabila melihat aku terkapai-kapai di kolam.” Beritahu Farhan. Raina tersenyum sambil mengangguk beberapa kali.

“Bi, bi ada bawak tak kad kawin tu?” tanya Farhan dekat Elis. Elis mengangguk lalu mengeluarkan kad yang dimaksudkan Farhan dari beg tangannya.

“Ni kad kahwin kita orang. Jemputlah datang ya?” ujar Elis sambil menghulurkan kad kahwin kepada Raina. Raina menyambut dengan rasa hairan tetapi dia tetap tersenyum.

“Bro, korang kahwin bila sebenarnya ni?’ pertanyaan Ashraff membuatkan Farhan tertawa. Sudah di agak soalan yang bakal disoal oleh pasangan di hadapannya.

“Dah sebulan kami kahwin, buat majlis kenduri lewat sikit.”

“Ouh.” Ashraff memeluk Raina. Rasa gembira kerana sudah tiada lelaki yang cuba-cuba untuk merampas isterinya.

“Datang tau. Korang bakal jadi tetamu istimewa kita orang.” Raina ketawa kecil mendengar seloroh Elis.

“InsyaAllah, saya dengan Ashraff datang.” Ujar Raina.

“Dua minggu lagi kan majlis tu?” tanya Ashraff. Farhan dan Elis serentak mengangguk.

“Kenapa? Kau ada hal ke?” pertanyaan Farhan membuatkan Raina pantas berpaling ke arah Ashraff. Ashraff membalas pandangan isterinya sebelum berkata.

“Aku planning nak bawak Raina jalan-jalan. Kata orang second honeymoon .” Ujar Ashraff sambil ketawa diikuti ketawa Farhan. Elis hanya ketawa kecil.

“Amboi! Yang kat dalam tu pun belum keluar dah nak buat projek tambah satu orang lagi ke?” usik Farhan.

“Apa salahnya?” seloroh Ashraff membuatkan tangan Raina pantas sahaja mencubit lengan suaminya. Farhan dan Elis tersenyum melihatnya.

“Tak apa lah. Kita orang nak pulang dah ni. Nak edar kad kahwin ni.” Ujar Farhan. Mereka bersalaman sebelum Farhan dan Elis melangkah meninggalkan taman bunga itu.

“Tak sangka ya, Farhan dah kahwin.” Ashraff mengangguk mengiyakan kata-kata Raina.

“Alhamdullillah. Lepas ni tak adalah lelaki yang berkelakuan gila untuk merampas isteri abang ni.”

“Apalah abang ni. Tak baik cakap macam tu.”

”Yalah. Tapi betul ni, abang happy sangat-sangat ni tau. Sebab tu baru terdetik tadi nak pergi second honeymoon dengan sayang.” Bisik Ashraff. Raina menampar lembut lengan Ashraff.

“Gatal!!”


Special part : SECOND HONEYMOON ASHRAFF AND RAINA ELISYA AT SHERATON LANGKAWI BEACH RESORT

Abang!” panggil Raina dari dalam kamar mandi. Tiada sahutan daripada Ashraff membuatkan Raina cepat-cepat mencuci mukanya. Sambil mengelap mukanya dengan tuala kecil, dia melangkah keluar. Matanya meliar di dalam bilik resort yang sudah didiami dua malam.

“Mana my hubby ni..” rungut Raina apabila kelibat Ashraff tidak kelihatan di dalam bilik itu. Angin yang kuat meniup membuatkan Raina berpaling ke arah balkoni yang terbuka. Kakinya melangkah ke balkoni, juga Ashraff tiada di situ.

Raina masuk semula ke dalam bilik. Pintu gelonsor ditutup kerana angin pagi itu membuatkan dia kesejukan, tak elok untuk baby yang dikandung. Handphonenya dicapai. Baru sahaja Raina ingin mendail nombor Ashraff tetapi handphonenya sudah berbunyi. Skin handphonenya terpapar nama “ My Hubby”. Terus butang hijau ditekan.

“Abang! Abang kemana? Dari tadi Ina cari abang tapi tak jumpa-jumpa. Sampai hati abang ya tak tunggu Ina..” sergah Raina diselit dengan nada sedih. Sememangnya dia terasa dengan Ashraff kerana meninggalkannya. Sensitif betul sejak mengandung ni.

“Sayang…” seru Ashraff dengan nada lemah membuatkan Raina panik.

“Kenapa ni bang?’

“Sayang…tol…tolong abang..” sayup-sayup kedengaran suara Ashraff disusuli dengan bunyi ombak.

“Abang! Abang kat mana ni? Kenapa abang mintak tolong? Abang ada masalah ke?” bertubi-tubi soalan yang dilemparkan Raina.

“Sayang, datang kat tepi pantai ni. Cepat,yang..Abang…Abang sakit.”

“Abang sak…Hello, hello abang? Abang!!” jerit Raina apabila talian dimatikan dengan tiba-tiba. Wajahnya berubah pucat. Terus disarungkan cardigan dan tudung sebelum keluar dari bilik resort itu. Raina berlari laju ke pantai tetapi dia masih berhati-hati kerana kandungannya yang baru mencecah 5 bulan. Matanya meliar di kawasan pantai yang agak ramai dengan pengunjung.

Handphonenya yang sempat dirembat tadi berbunyi.

“Sayang datang sebelah timur yang.” Belum pun sempat Raina bertanya suaminya sudah mematikan talian. Dia berlari ke arah timur pantai. Sekali lagi matanya mencari Ashraff, tapi juga tidak kelihatan. Di kawasan pantai sebelah itu tiada pengunjung. Raina terduduk, dia mula menangis teresak-esak.

Raina mengangkat muka apabila terdengar musik. Sayup-sayup sahaja bunyinya. Terus dia mencari di mana datangnya musik itu. Matanya meliar kasar sampailah Raina terkaku, terkaku memandang Ashraff yang sedang elok memegang mikrofon. Dibelakangnya ada sekumpulan pemain musik.

Ashraff menghadiahkan senyuman manis kepada isteri tercintanya. Perlahan-lahan Ashraff berajalan sambil diiringi dengan musik yang baru dimainkan. Ditangannya ada mikrofon.

(Ashraff)
Berakhir sudah pencarian cintaku
Jiwa ini tak lagi sepi, hati ini telah ada yang miliki

Raina menutup mulut dengan tangannya. Lagu tu!! Penghujung Cintaku nyanyian Ungu. Ya, lagu yang amat dia meminati. Sekarang ini suaminya menyanyikan lagu ini untuk dia. Huluran tangan Ashraff disambut Raina. Ashraff menghalakan mikrofon dekat dengan mulut Raina.

(Raina)
Tiba diriku di penghujung mencari cinta
Diri ini tak lagi sepi, kini aku tak sendiri.


(Ashraff)
Aku akan menikahimu, aku akan menjagamu
Ku akan selalu di sisimu seumur hidupmu

(Raina)
Aku akan menyayangimu,ku kan setia kepadamu
Ku kan selalu di sisimu seumur hidupmu

Ashraff memeluk pinggang Raina dan Raina membalasnya. Air mata yang menuruni pipi dibiarkan. Sungguh dia terharu kerana Ashraff sanggup menyanyikan lagu yang dia minat untuk dia.

(Duet : Ashraff & Raina)
Tiba diriku di penghujung mencari cinta
Hati ini tak lagi sepi, kini aku tak sendiri

(Raina)
Aku akan menyanyangimu, ku kan setia kepadamu (kepadamu)
Ku kan selalu disisimu seumur hidupmu

(Ashraff)
Woooo aku akan menikahimu, oh aku akan menjagamu
Ku akan selalu di sisimu seumur hidupmu

(Duet : Ashraff & Raina)
Nananana nananana nananana nananana
Ku kan selalu di sisimu seumur hidupmu
Seumur hidupmu, seumur hidupmu..
Seumur hidupmu, seumur hidupmu…..

Ubun-ubun Raina dikucup kemudian ibu jarinya mengelap air mata Raina sambil merenung Raina dengan perasaan yang penuh dengan cinta. Raina membalas pandangan suaminya sebelum menghadiahkan Ashraaf satu ciuman di pipi

“Abang mencintaimu, isteriku Raina Elisya”

“Ina pun mencintai abang, suamiku Ashraff Muslim.”

TAMAT