Tabung Luahan Isi Hati

Monday, August 27, 2012

By Part Or Full ?


Hai, saya nak tanya ni. Emm ni tentang cerpen yang nak dipost by part atau yang penuh terus? Memang ramai kan yang geram kalau ada penulis post cerpen by part kan? *contohnya macam saya lah Tapi, kalau cerpen tu panjang-panjang macam mini novel ada korang sanggup nak baca sampai habis? Setengah-setengah akan baca sampai habis dan ada juga yang akan mula rasa bosan kan? Ke macam mana?

Kalau korang pernah baca cerpen-cerpen saya korang akan tahulah panjang mana. Bagi saya kira okeylah tulis cerpen mencecah 40+ page. Tapi kadang-kadang kalau saya baca sendiri semula, rasa panjang sangat!! Bagi korang macam mana?

Jadi menurut korang. Saya patut post by part atau terus full cerpen akan datang ni? Saya tak tahu panjang atau tidak cerpen Sweet Ke? ni tetapi mengikut idea yang tersangatlah banyak dalam kepala otak ni, panjang kut. Tapi kalau dah busy, memang tunggang langgang lah jalan cerita. Idea lari habis! Jadi by part or full ? Saya harap sahabat-sahabat sekalian dapat membantu saya. : )

3 comments:

mia kaftiya said...

kalau idea dah banyak dalam kepala, post by part tapi make sure 'hook' readers dgn penghujung yang mendebarkan pada setiap part.. ecece.. so lama-lama boleh jadi cerpen bersiri, atau kalau ada rezeki mungkin boleh jadi mini novel atau mungkin terus jadi enovel je terus.

waaahhh... cadangan tak boleh blah, huh? hehe >__<

Unknown said...

nk bt mdebrkn tulah sy xbrapa nk pndai. hihi btw thanks tau bg cadangan. :)

qminz said...

erm... kalau mmg dh siap cerpen tu... kalau terlalu pnjg nk post skali buat lah part. tp jgn byk buat 2-3 part je. ^^