Tabung Luahan Isi Hati

Sunday, May 20, 2012

Flashback MDC

 Salam kepada semua yang membaca entry ini. Ainaa nak mintak maaf sangat-sangat sebab belum update MDC. Sekarang ni Ainaa jarang ada masa untuk menulis MDC dan hari ni bila ada sedikit masa ni, ilham tak datang lah pulak. Pening dengan exam dan hal-hal lain yang belum dilaksanakan. Aduh, sorry ya? Lepas exam ni, Ina nak rehat kejap. Cadangnya nak buang blog Luahan Isi Hati ini sementara waktu. Emm.. Jom lah kita flashback MDC yang lepas-lepas. ( :







“Abang apa khabar, sihat? Lama abang tak balik sini…”

“Alhamdullilah, sihat. Maaflah. Bukan abang sengaja tak balik sini tapi banyak sangat kes kat Singapura tu. Oh ya! Minggu lepas abang outstation ke Dubai . Abang ada beli hadiah untuk Wa.”beritahu Raihan. Sememangnya kerja sebagai peguam membuatkan dia jarang pulang ke kampung. Lebih – lebih lagi Raihan menjadi peguam di Singapura.

“Abang ni…Kalau pergi outstation mesti beli sesuatu kat Wa. Lain kali abang jangan beli apa – apa tau! Nanti kalau Wa nak baru Wa mintak. hehe”

“Biarlah abang nak bagi pun. Yang penting Wa terima dan Wa suka. Okeylah, tunggu kejap ya? Abang nak pergi ambil hadiah tu kejap.” Raihan sudah bangun. Aku mengganguk dan memerhati langkah Raihan. Tak sampai 3 minit Raihan dah terpacak depan aku ni. Aku tersengih – sengih sambil menyambut paper bag yang dihulur Raihan. Aku meneliti beg kertas tu kejap. Comel !Corak polka dot yang bewarna koko dan merah jambu. Eh,  kejap kejap. Pink? Erk!

“ Wah ! Ada coklat lah . . Eh ! Apa ni ? Ya Allah ! Cantiknya baju ni abang Ray !” terlebih excited lah pulak kau Mawar . Control ayu lah sikit Mawar ooi ! Raihan menggeleng sambil tersenyum . Lucu dengan gelagat Mawar , macam budak – budak !

“ Mawar ni . . . Kan abang dah cakap tak payah panggil abang , abang Ray . Panggil abang , abang Raihan atau nak lebih manis sikit panggil abang je .” Aku jeling ke arah Raihan . Menggatal lah pulak mamat senyum ni !

“ Apa – apa jelah abangku sayang . . Tapi betul tau , baju ni cantik sangat . Terima kasih banyak tau !” aku belek baju kurung yang bewarna putih dan bersulam manik kecil keemasan itu . Haih ! Kalau aku pakai ni mesti menangis Dato’ Siti Nurhaliza menengoknya . Hehe naik lif tekan sendiri nampak ! Tercuit hati Raihan taatkala Mawar menyebut ‘abangku sayang’ .

“ Sama – sama kasih” balas Raihan sambil tesenyum manis . Aku pun tak kan lah nak buat sombong pulak , mestilah aku balas senyuman Raihan tu . Kan kalau aku tak senyum dia ambik balik coklat dengan baju ni kan , aku jugak yang meleleh air liur .



 
“Abang setiap hujung minggu abang akan balik KL, tumpang kat rumah kawan abang. Jadi boleh lah abang jenguk-jenguk Wa, mana lah tahu kut-kut Wa nak pergi jalan-jalan ke…boleh abang bawa kan.” Terang Raihan sambil tersenyum. Aku tersengih. Jalan-jalan ya? Peluang ni!

“Betul ke ni bang?”

“Betul lah…”

“Okey, thank you. Sayang abang Raihan tau!” Raihan tergelak kecil. Suka benar dia dengar ucapan sayang yang selalu keluar dari mulut Mawar.

Menara Berkembar Petronas terlayar di kotak fikiran. Aku belum pernah pergi lagi ke situ. Kawan baik aku, Ain cakap best jugak lah pergi situ tapi Ain cakap kalau pergi I-City yang berada di Shah Alam tu lagi best. Ada Taman Cahaya Lampu I-City, Sunway Pyramid yang dimana ada gelanggang ais, Snow Walk dan macam-macam lagi lah! Wah! Nanti aku nak ajak Raihan pergi sana lah. Hehe

“Kenapa?” aku berpaling ke arah Raihan .

“ Kenapa apa?”

“ Kenapa Wa tersengih-sengih je? Dah tak sabar nak pergi KL?”aduh! Dia ni ahli nujum apa? Kepala yang ditutupi dengan tudung bawal aku garu. Gatal kepala lah pulak.

“Ish! Mana ada. Abang ni… Wa tengah sedih-sedih ni, boleh pulak dia cakap kita tak sabar-sabar nak pergi KL. Sedih tau kena tinggal nenek dan kampung!” pandai kau nafikan ya Mawar? Aku jeling sekilas Raihan yang tengah tersenyum. Memang mamat senyum lah dia ni…





“ Tapi kau pun suka dia…” ujar Ain perlahan. Aku ketawa kuat sampai ada yang tertoleh-toleh kat aku. Apa lah kau Mawar… budak tak tahu malu betul. Tadi orang tengok kau sebab muka kau basah dengan jus epal Ain, ni kau pulak yang mengilai macam pontianak.

“Hello! Excuse me… Kau tak boleh beza kea ‘suka’ dengan ‘cinta’? Aku suka dengan abang Raihan tak bemakna aku cintakan dia. Aku anggap mamat senyum tu abang aku je tau.” jelas aku.

“Mamat senyum?”

“ Abang Raihan a.k.a Mamat Senyum. Gelaran aku bagi khas untuk dia. Abang Raihan tu senyum je…aku marah dia senyum, aku cakap dia senyum, aku takut dia senyum, aku melawak pun dia senyum. Entah-entah aku menangis pun dia senyum jugak kut. Tak tahu lah tu. Aku belum pernah lagi teringin nak nangis depan dia. Eh, kau jangan cakap kat abang Raihan pulak yang aku gelar dia mamat senyum. Aku belum gila lagi nak gelar depan dia macam tu. Dibuatnya dia tarik muka dengan aku, tak ke merajuk satu-satunya abang kesayangan aku tu.” Panjang lebar aku jawab. Minum air sikit..

“Oh, Okey…Aku tak bagi tahu kat dia sebab aku setuju apa yang kau cakap tu tapi tak bemakna aku setuju kau gelar abang Raihan macam tu. Kau nak tahu tak aku gelar dia apa pulak?” aku hanya mengangkat kening.

“ Abang sayang handsome…” belum pun Ain menyudahkan kata dia air jus oren yang aku minum terus tersembur. Apa lagi, muka Ain lah menjadi mangsa. Aku ketawa tak ingat dunia. Ambik kau, Ain! Tadi aku yang kena ni kau pulak yang kena. Banyak mata-mata yang melihat aku dengan Ain. Mungkin mereka fikir kita orang datang dari planet Pluto kut. Eh, apa kau merepek ni Ain?

“Weih! Kau gelar mamat senyum tu ‘abang sayang handsome’? Gila! Kemaruk sangat apa?” slamber aku mengutuk Ain. Ain yang sedang mengelap mukanya itu menjeling tajam.

“ Amboi, mulut! Aku cili mulut kau tu baru tahu. Sedap kau cakap aku kemaruk. Dah memang dia handsome dan memang aku sayang dia dan sememangnya dia ‘abang’ dari kita. Huh!” marah Ain. Sedap minah ni panggil aku kemaruk. Aku cakap kat abang Raihan yang dia gelar abang Raihan tu mamat senyum kan baru tahu! Eh, tak boleh! Nanti dia cakap aku gelar abang Raihan abang sayang handsome pulak.. Naya aku….

“Hehe…Dah lah, tu…makan mee udang kau tu. Dah kembang dah aku tengok. Kan tak sedap pulak. Tadi cakap lapar sangat.”

“Yalah, yalah…nak makan lah ni…” aku memandang sekeliling sambil minum air jus oren. Pandangan aku terhenti pada jejaka yang agak handsome. Tidak jauh dari meja yang kita orang duduk ni. Dia juga sedang melihat ke arah aku sambil tersenyum. Aku balas senyuman dia, kepala diangguk sedikit. Waduh! Tak tahu pulak aku ada mamat handsome yang juga makan kat sini. Mesti dia tengok gelagat kita orang tadi. Malunya!

No comments: