Tabung Luahan Isi Hati

Tuesday, November 6, 2012

Review : Bebunga Kasih - Hani Fazuha

 


   Novel lagi. hihihi dah alang-alang tengah free ni, kita baca novel lah. Menfaatkan masa lapang. Kan? Haha Okey, kita balik kepada novel Bebunga Kasih. Baca novel ni kan.... berdiri bulu roma dibuatnya. Hisy! Seram!! Kesian Dya... ayahnya tak pernah anggap dia sebagai anak kandung kerana ada satu kejadian yang berlaku dulu. Rumah mereka dimasuki perompak dan merogal mak Dya. Dan dan masa tu jugak lah mak Dya mengandungkan Dya dan ayah Dya tertekan sebenarnya, sebab tu dia layan Dya dingin walaupun dia tahu isteri dia(mak Dya) mengandung sebelum kejadian tu lagi. 

    Yang seramnya, abang kandung Dya, Ari.... sanggup merogol adiknya sendiri dan tak mengaku yang Dya adik kandung dia. Ari terlalu obses dengan Dya. Hisy! Tukar cerita lah. Seram saya dibuatnya.

    Kesian kat Dya lagi sebab orang-orang yang suka kat Dya semuanya dah kahwin. Kecuali Zarif. Lelaki yang betul-betul sukakan Dya dan suka mengusik Dya masa zaman sekolah dahulu, Sweet aje Zarif dengan Dya. Tapi si Ari tu sanggup merogol adiknya lagi walaupun masa tu Dya dah kahwin dengan Zarif. Dan Dya bernasib malang kerana dia disahkan mengandung. Anak abang kandungnya!!

    Zarif pula tak dapat terima semua tu dan fikir yang Dya terlanjur dengan Shamir(salah sorang yang sukakan Dya) dan meminta Shamir bertanggungjawab. Jadi Zarid mengambil keputusan nak ceraikan Dya. Tapi alhamdulillah, tak jadi diceraikan. Segala rahsia Dya terbongkar apabila Nyza(kawan Dya) menceritakan semua rahsia Dya kepada Zarif. Termasuklah rahsia  Dya yang dirogol oleh Ari. Fuhh! Lega sekejap. Tapi.... yang membuatkan saya berdebar, semasa Dya terlibat dengan kemalangan dan nyawa Dya terancam. Nasib baik Zarif sempat selamatkan Dya. Sempat menarik Dya yang tersekat dalam kereta sebelum kereta meletup. Zarif hero!!


....................


Judul Buku : Bebunga Kasih
Penerbit : Alaf 21 Sdn Bhd
Pengarang : Hani Fazuha
Muka Surat : 512 halaman
Harga : RM 19.90

Sinopsis

DYA dinodai oleh abangnya dalam usia yang masih mentah. Namun, dia tidak berani mendedahkan kejadian itu bila ayahnya sendiri tidak pernah mengiktirafnya sebagai anak kandung.
Hidup Dya terus diselimuti mendung bila dia terluka lagi. Encik Nasri yang dianggap prihatin, sekadar mempermainkan perasaannya. Harapan yang disandarkan kepada Syamir juga turut berkecai. Kekecewaan Dya bertimpa-timpa bila mengetahui kedua-dua lelaki itu sebenarnya adalah ‘suami orang'. Ini menambahkan lagi kebenciannya terhadap lelaki.
Kemunculan Zarif, bekas teman sekolah merobek kembali kisah lama. Dya masih ingat, Zarif sering menyakiti hatinya. Malah penghinaan yang pernah dilemparkan, tidak pernah Dya lupa. Dan kerana Zarif juga, dia menjadi anak terbuang!
Sebenarnya, Zarif mahu merawat kelukaan Dya. Tetapi Dya menjauhkan diri kerana takut rahsianya terbongkar! Akhirnya, segunung kebaikan yang Zarif limpahkan membuka mata hati Dya bahawa lelaki itu ikhlas mencintainya.
Namun, sudahkah dia bersedia menerima lamaran Zarif sedangkan bayangan silam terus menghantuinya?

No comments: