Tabung Luahan Isi Hati

Monday, November 26, 2012

Tabahkanlah Hatiku, Ya ALLAH (Intro)

Perlahan-lahan merangkak menulis semula. = )

...............



“Aku terima nikahnya Siti Sarah binti Mohamed dengan mas kahwinnya sebanyak 80 ringgit tunai.”

Air mata yang sedari tadi ditahan akhirnya menitis jua. Aisya mengucap syukur lantas dikesat air mata supaya tidak dikelihatan orang lain. Tangan Aisya menggamit Sarah ke dalam pelukannya. Dicium kedua-dua belah pipi Sarah.

“Selamat pengantin baru, Sarah,” ucap Aisya.

“Terima kasih, kak..... Terima kasih,” balas Sarah sebak.

Aisya tersenyum. Air mata Sarah disapu dengan jemarinya. Dia melepaskan pelukan Sarah dan segera berginjak ke tepi. Memberi laluan kepada pengantin lelaki untuk menyarungkan cincin. Aisya duduk bersimpul di tepi Sarah dengan senyuman tak lekang dari bibir.

Pandangannnya jatuh ke arah lelaki itu. Mata mereka saling berbicara tetapi hanya untuk seketika apabila Aisya terlebih dahulu menunduk. Tidak berani menentang pandangan yang sayu itu. Tidak sanggup melihat mata lelaki itu yang sudah berkaca-kaca.

“Pengantin lelaki, cepat sarungkan cincin,” tegur saudara Sarah yang turut hadir.

Aisya mengangkat muka semula. Pada masa itu juga, Sarah mula menunduk mencium tangan suaminya. Perlahan-lahan Aisya bangkit dan mengundur. Senyuman masih menghiasi bibir sambil membalas sapaan saudara-mara. Tiba disebalik dinding yang memisahkan antara ruang tamu dan bilik tetamu, Aisya terus bersandar pada dinding.

Sekali lagi air matanya mengalir laju tanpa dapat ditahan. Murah sekali air matanya malam ini. Aisya menekup kuat mulutnya dengan tangan apabila tangisannya mula kuat dan kedengaran. Perlahan-lahan badan Aisya melorot jatuh bersama tangisan yang mula menggila.

“Selamat pengantin baru, abang….”