Tabung Luahan Isi Hati

Saturday, November 3, 2012

Review : Rindu Di Awan Biru - Meen Zulaikha


Hai, Assalamualaikum !  ( :


    Hmm... berapa erk nak bagi star untuk novel ni? Okey, saya 4 bintang walaupun novel ini selayaknya mendapat 5 bintang. Ada sebab kenapa saya bagi 4 bintang. Kapten Akmal, oh! Memang geram giler kat jantan sorang ni. Dah kahwin tapi mengaku bujang dan Hanan pun dengan mudah kahwin dengan Kapten Akmal di Istanbul. Tapi ialah, perempuan mana yang tak cair kalau tiap-tiap hari kena tabur dengan ayat bunga-bunga cinta dan kata-kata sayang? Begitu juga Hanan, terpedaya dengan kata-kata cinta yang bermain di bibir Akmal. Kesian Hanan, ditipu hidup-hidup! Tak cukup dengan tu, 'mak' Akmal yang datang bertemu dengan mak Hanan rupa-rupanya hanyalah mak angkat Akmal dan bukannya mama Akmal. 

    Akmal buat macam tu sebab tahu mama dia terlalu sayangkan menantu kesayangannya iaitu isteri pertama Akmal, Maira. Akmal satu, penakut! Takut bini!! Akmal tak patut berpoligami sebab Akmal tak pandai bagi sama rata dengan Maira dan Hanan. Tapi yang saya paling geram apabila Akmal kahwin dengan Hanan sebab Maira tak nak anak dan dia pulak beria nak. Oh, God! Walaupun tingkah laku Akmal menunjukkan yang dia begitu cinta dan sayang kat Hanan tapi dalam masa yang sama dia juga sayang dan cinta kat Maira. Okey, kalau saya to say sorry awal-awal lah. Memang saya tak nak! Perempuan mana yang nak bermadu?

    Saya benci menyampah kat Akmal. Mulut... amboi, kemain tabur kata-kata cinta. Boleh pulak kahwin senyap-senyap. Maira pun satu, jahat! Asyik pentingkan badan aje. Dah tahu tak nak lepaskan Akmal kat mana-mana perempuan beranak lah!! Bagi Si Akmal tu anak. Habis cerita! Fuhh! Terbawa-bawa pulak menyampah kat Akmal dengan Maira ni.

    Akmal suka tuduh melulu, tak pasal-pasal ceraikan Hanan dengan talak tiga! Dan boleh pulak Akmal upah kawan baik dia, Ridzwan Shah, Ridz atau Shah kahwin dengan Hanan tapi bersyarat. Ridz sama sekali tidak boleh sentuh Hanan dan lepas aje akad nikah tu Ridz mesti ceraikan Hanan supaya Akmal boleh nikah semula dengan Hanan. Atau dalam novel ni panggil 'Cina Buta' . Tapi ada satu persoalan yang saya tertanya-tanya ni. Saya baca kahwin Cina Buta ni hanya sah apabila diorang dah 'bersama'. Kalau lah Ridz terima upah Akmal tu, Akmal boleh kawin ke dengan Hanan? Sah ke sebab cina buta ni sah kalau mereka dah 'bersama' kan? Yang 'bersama' tu kalau Hanan dah 'bersama' dengan Ridz ke Akmal? Errr.... tak faham saya. Huhu

    Hmm... sebab tulah saya hanya bagi novel ni 4 bintang. Last-last Hanan dengan Ridz kan tapi cerita Hanan dengan Ridz terlalu sedikit. Sebab tu saya tak puas hati. Lagi satu sebab cerita Akmal macam tergantung pun ya juga. Nak tahu juga apa terjadi dengan Akmal. Ya lah, memang dia tak boleh kahwin dah dengan Hanan sebab Hanan dah kahwin dengan Ridz tapi Akmal dengan Maira macam mana? Tapi.... kalau penulis cerita lagi kisah Akmal dengan Maira memang tebal lah novel ni kan? hihi apa-apa pun karya Meen Zulaikha memang terbaik!


............................

Rindu Di Awan Biru
Meen Zulaikha


Harga: RM 19.90
Halaman: ~528
Tarikh Terbit: 5 Jan 2011

Sinopsis

JANGANKAN berkahwin, bercinta pun Hanan tidak ingin. Menjadi seorang isteri tiada di dalam kamus hidupnya. Pengalaman pahit ibunya dimadukan membuatkan dia jadi fobia. Baginya, lelaki hanya tahu berpoligami, tapi tidak tahu menjadi suami.

Pertemuan tanpa disangka di awan biru dengan Kapten Akmal Hakim sewaktu ke Melbourne mengubah persepsinya terhadap lelaki. Bernikah di Masjid Biru dan berbulan madu di Istanbul bagaikan suatu mimpi bagi gadis berkulit mulus itu. Semuanya berlaku tanpa dirancang. Tapi takdir menentukan dia bukan setakat menjadi seorang isteri, bahkan tanpa rela turut terbabit sama ke dalam kancah poligami.

Akibat difitnah, Hanan diceraikan dengan talak tiga. Dalam pilu, dia diburu rindu. Dalam duka, dia mengharapkan bahagia. Sanggupkah dia 'bercina buta' untuk kembali ke pangkuan Akmal, sedangkan kehadiran Ridz mula membawa cahaya di dalam hidupnya?

3 comments:

HUDAPIS said...

amboi...mmg beremosi sungguh citer ni ye?bleh la try cr buku ni...mcm best...

Ainaa Azlan said...

@HUDAPIS haah. hihihi cri jgn xcri :D

qminz said...

setuju sangat... kapten akmal tu memang macam beepppp!!! dah kahwin tapi mengaku bujang... at first baca depan2 tu saya memang suka lah sebab yelah akmal tu mak aihhh punyalah romantik... tapi sampai tengah2 rasa macam nak baling buku kat dinding je bila dapat tahu hanan kena tipu... dan saya setuju sangat pasal ending yang macam tak brapa nak complete tu... kalau dipanjangkan sikit lagi pun mesti lagi better... :)